Çığır açan astronom ve matematikçi Battani

Muhammed El- Battani (858-929) ünlü Müslüman astronom ve matematikçidir. Güneş yılı ve mevsimlerin uzunluğu gibi önemli astronomik ölçümleri, Batlamyus dâhil kendisinden öncekilerden çok daha büyük bir hassaslıkta hesapladı. Bulduğu Güneş yılı değeri, günümüzdeki değerden sadece 2 dakika 22 saniye farklıydı.

Hazırladığı astronomik tablolar yüzyıllar boyunca en doğru değere sahipti. Kopernik de, bazı astronomik büyüklüklerde Battani’den daha doğru değerler elde edemedi. Battani, Dünya ile Güneş arasındaki uzaklıkların değiştiğini tespit etti. Dünya’nın ekseninin eğik olduğunu buldu ve bu eğikliğin değerini 0,13 derece gibi ufak bir hata payı ile hesaplamayı başardı.

Ayrıca trigonometrideki sinüs ve tanjant fonksiyonlarını tanımlayan Battani, bunlara ilişkin önemli teoremleri ispatlayan ilk matematikçidir. Bilimsel devrimi yapan Kopernik, Kepler ve Galileo, Battani’nin çalışmalarına sık sık atıf yapmışlardır. Ay’daki kraterlerden biri Battani’nin ismini taşımaktadır.

Battani ibadetlerine düşkün dindar bir kişi olarak bilinirdi. Astronomi ile ilgili çalışmaları hakkında şunları demektedir: “Astronomiyle ilgili fenomenlere dikkatimizi vererek, gözlem yaparak ve onlar hakkında derinlemesine düşünerek Allah’ın birliğini ispatlamak ve Yaradan’ın gücünün boyutunu, engin bilgeliğini ve hassas tasarımını fark etmek mümkündür.”