Köpek Balıkları Dünya’nın Manyetik Alanlarını Harita Gibi Kullanıyor

Current Biology’de yayınlanan bir çalışmada, araştırmacılar köpek balıklarının denizdeki uzun mesafeli yolculuklarında manyetik alanlara bel bağladığının ilk somut kanıtlarından bazılarını sundular.

Araştırmacılardan Bryan Keller, “Köpek balıklarının hedeflenen lokasyonlara doğru göçleri sırasında yönlerini nasıl başarılı bir şekilde buldukları çözülememişti. Bu çalışma, onların yollarını bulmalarına yardım etmesi için Dünya’nın manyetik alanını kullandıkları yönündeki teoriyi destekliyor; bu doğanın GPS’i,” diyor.

Araştırmacılar bazı köpek balığı türlerinin her yıl son derece spesifik lokasyonlara varmak için uzun mesafeler katettiklerini biliyorlardı. Onlar ayrıca, köpek balıklarının elektromanyetik alanlara duyarlı olduklarını da biliyorlardı. Bunun sonucu olarak, bilim insanları uzun zamandır köpek balıklarının yönlerini bulmak için manyetik alanları kullandıklarını tahmin ediyorlardı. Ama buradaki zorluk, bunu köpek balıklarında test etmenin bir yolunu bulmaktı.

20 Köpek Balığı İncelendi

Keller ihtiyaç duyulan çalışmaların daha küçük köpek balıklarıyla yapılmasının daha kolay olacağını fark etti. Ayrıca, araştırmacıların her yıl spesifik lokasyonlara geri dönmesiyle bilinen türlere ihtiyaçları vardı. Keller ve meslektaşları, çekiç başlı köpek balığında (Sphyrna tiburo) karar kıldılar.

Araştırmacılar 20 genç çekiç başlı köpek balığı yakaladılar ve onları hayvanların yakalandığı yerin yüzlerce kilometre uzağındaki lokasyonları temsil eden manyetik şartlara maruz bıraktılar.

Köpek balıklarının jeomanyetik alandan pozisyonel bilgi elde ediyor olması durumunda, araştırmacılar hayvanlar yerlerinde algıladıkları bu değişimi telafi etmeye çalışırken onların güney manyetik alandayken kuzeye ve kuzey manyetik alandayken de güneye doğru yöneleceklerini tahmin ettiler. Araştırmacılar ayrıca, hayvanlar yakalandıkları yerle uyumlu bir manyetik alana maruz bırakıldıklarında herhangi bir yönelim tercihlerinin olmayacağı tahmininde de bulundular. Ve sonuçta, köpek balıkları kendi doğal lokasyon aralıkları içinde kalan manyetik alanlara maruz bırakıldıklarında, araştırmacıların tahmin ettiği gibi davrandılar.

Keller gelecek çalışmalarda, denizaltı kabloları gibi antropojenik kaynakların oluşturduğu manyetik alanların köpek balıkları üzerindeki etkilerini incelemek istediğini söylüyor. Araştırmacılar aynı zamanda, köpek balıklarının sadece uzun mesafeli göç sırasında değil, günlük davranışlarında da manyetik ipuçlarına bel bağlayıp bağlamadıklarını ve bunu nasıl yaptıklarını incelemek istediklerini belirtiyorlar.

Orijinal makale: Science Daily