Mide Virüsleri Grup Halinde Dolaşabiliyor

Yaygın inanışa göre virüsler tek başlarına hareket ederler. Bilim insanları şimdi bazı virüslerin vücudu istila etmeden önce kesecikler ya da zarla çevrili torbacıklar içinde kümelendiklerini bildiriyorlar. 8 Ağustos’ta Cell Host & Microbe’da yayınlanan bir araştırmaya göre, aniden yayılan bu “Truva atları” tek başına hareket eden virüslere kıyasla farelerde daha şiddetli enfeksiyonlara yol açtılar.

2015’te çocuk felci virüslerinin petri kutusunda hücreleri istila etmek için kümelenebildiklerini keşfeden ekibin bir parçası olan hücre biyoloğu Nihal Altan-Bonnet, bu kez farklı bir grup meslektaşıyla birlikte yaptığı yeni araştırmada, virüslerde kümelenerek yayılımın sindirim sistemi hastalıklarına yol açabilen rotavirüs ve norovirüs için de geçerli olduğunu buldu.

Bilim insanları kümelenmiş norovirüs keseciklerini ilk olarak hastaların dışkı örneklerinde belirlediler. Ardından Altan-Bonnet ve ekibi canlı fareleri kesecik içinde kümelenmiş rotavirüs ya da aynı miktarda tek virüslerle enfekte ettiler. Sonuçta kesecikler sadece enfeksiyonlara yol açmada daha başarılı olmakla kalmadı, aynı zamanda bu enfeksiyonlar çok daha ciddi ve şiddetliydi de. Farelerde tek virüslerin kümelenmiş virüslerin yol açtığı şiddetteki enfeksiyonu meydana getirmeleri için onlardan beş kat fazla miktarda olmaları gerekti. Üstelik farelerin kümelenmiş virüslerin yarattığı enfeksiyonla olan savaşı iki ila dört gün daha uzun sürdü.

Kesecikler Bağışıklık Sisteminden Kaçabiliyorlar

Fareler hastayken, araştırmacılar onların dışkılarında kümelenmiş virüsler olduğunu gördüler ve bu da onların sindirim sisteminin sert ortamında zarar görmeden hayatta kalabildiklerini gösteriyordu. Ancak virüslerin hücreleri istila etmek için keseciklerin içinde kalmaya devam edip etmedikleri ve eğer durum buysa bunu nasıl yaptıkları hala netleşmiş değil.

Altan-Bonnet’ye göre kümelenen virüsler bir Truva atı gibi davranıyorlar. Bu durumda tahtadan yapılmış at kesecik oluyor ve içinde de tüm o askerler bulunuyor. Altan-Bonnet virüslerinin bu şekilde davranmasının sebebinin, keseciklerin virüslerin bağışıklık sisteminden kaçmalarına ya da hücrelerin içinde daha hızlı çoğalmalarına yardım etmesi olabileceğini düşünüyor.

Çocuklar ve yaşlılar için tehlikeli olabilen norovirüs ve rotavirüs, çoğunlukla gelişmekte olan ülkelerde olmak üzere her yıl dünya genelinde yaklaşık 265.000 çocuğun ölümüne neden oluyor. Araştırmacılar kesecikle yayılım keşfinin hastalıktan daha iyi korunma ve virüs kümelerini barındıran zarları hedef almak gibi tedavi yöntemlerine yol açmasını umuyorlar.