Sentetik Polimerler Oluşturabilen İlk Hücreler Geliştirildi

Bilim insanlarının genlerine kodladıkları talimatları takip ederek doğada bulunmayan yapı taşlarından yapay polimerler oluşturabilen ilk hücreler geliştirildi.

Science’da yayınlanan ve İngiltere’deki Tıbbi Araştırma Konseyi Moleküler Biyoloji Laboratuvarı’ndan bilim insanları tarafından yapılan çalışmada ayrıca, sentetik genomun bakterileri virüs enfeksiyonlarına karşı tamamen dirençli hale getirdiği de bulundu.

Bilim insanları yaptıkları çalışmanın yeni polimerlerin geliştirilmesine yol açabileceğini ve ilaçların bakterileri kullanarak güvenli bir şekilde üretilmesini de kolaylaştırabileceğini söylüyorlar.

Yapılan çalışma, ekibin 2019 yılında geçekleştirdiği çığır açan bir çalışmaya dayanıyor. Ekip o çalışmada, gelmiş geçmiş en büyük sentetik genomu oluşturmak için yeni teknikler geliştirmiş ve Escherichia coli (E. coli) bakterilerinin tüm genomunu sıfırdan oluşturmuştu.

Araştırmacılar bu çalışmada, yeni teknolojilerini polimerleri tamamen doğada bulunmayan yapı taşlarından bir araya getirebilen ilk hücreyi yaratmak için kullanmayı hedeflediler. Proteinler de bir polimer türü olduklarından, yapay polimerlerin hücrelerin doğal protein oluşturma süreçlerinden faydalanılarak oluşturulması amaçlandı.

2019’daki çalışmalarında E. coli bakterisinin ilk bütün genomunu sıfırdan sentezlediklerinde, bilim insanları aynı zamanda da o genomu basitleştirmişlerdi.

Bakteriler Biyoteknoloji Ve Tıp Alanlarına Fayda Sağlayabilir

Şimdi, yapılan bu yeni çalışmada, araştırmacılar bakterilerini daha da ileri düzeyde modifiye ettiler ve onları bir virüsler karışımıyla enfekte ettiler. Modifiye edilmemiş normal bakteriler virüsler tarafından öldürüldüler ama modifiye edilmiş bakteriler enfeksiyona karşı dirençliydiler ve onlar hayatta kaldılar.

Bakterileri virüslere karşı dirençli hale getirmek, belirli türlerdeki ilaçların üretimini daha güvenilir ve daha ucuz yapabilir.

Belirli kodonları kullanmayan sentetik genomlara sahip bakteriler yaratarak, araştırmacılar bu kodonları, monomerler adı verilen sentetik yapı taşlarını kodlamak gibi başka amaçlar için kullanılmaya müsait hale getirdiler.

Bilim insanları bu sistemin, doğada var olmayan monomerlerden polimerler üretme talimatlarını kodlayan bir gen meydana getirmelerine olanak tanıdığını söylüyorlar.

Bu bakterilerin yeni özelliklere sahip olan çok çeşitli yeni moleküller üreten yenilenebilir ve programlanabilir fabrikalara dönüştürülebileceklerini söyleyen bilim insanları, bunun biyoteknoloji ve tıp alanlarına faydalar sağlayabileceğini ve bunlar arasında yeni antibiyotikler gibi yeni ilaçların geliştirilmesi de olabileceğini belirtiyorlar.

Bilim insanları ayrıca, bu yeni teknolojinin biyobozunur plastikler gibi yeni polimerler geliştirme alanındaki kullanımını da inceleyeceklerini söylüyorlar.

Orijinal makale: Phys.org