Uçaklar Antibiyotiğe Dirençli Mikropların Yayılmasına Yardımcı Oluyor Olabilir

Yapılan bir çalışmaya göre, uçaklardaki kanalizasyon atıkları antibiyotiklere karşı dirençli bakteriler ve ilaçlara karşı direnç sağlayan çok çeşitli genlerle dolu. Bu, uçak atıklarının antibiyotik direncinin tüm dünyaya yayılmasına yardımcı oluyor olabileceği anlamına geliyor.

Environmental Science & Technology’de yayınlanan çalışmada, Almanya’daki beş hava alanından alınan uçak kanalizasyon atıklarından ayrıştırılan ve test edilen 187 E. coli bakterisinin yaklaşık yüzde 90’ının en az bir antibiyotiğe karşı dirençli olduğu görüldü. Buna karşın, Almanya’daki atık su arıtma tesislerinin girişlerinden alınan aynı bakterilerin yüzde 45 ila 60’ının ilaçlara karşı dirençli olduğu bulundu.

Üstelik, uçak kanalizasyon atıklarındaki E. coli bakterilerinin üç veya daha fazla antibiyotiğe karşı dirençli olmasının, kentsel atık sulardaki bakterilere göre çok daha olası olduğu sonucuna ulaşıldı.

Mikropların birden çok ilaca karşı dirençli olması enfeksiyonların tedavisini zorlaştırabiliyor ve hatta onları ölümcül hale getirebiliyor. ABD hükümetinin yakın zaman önce yayınladığı bir rapor, ilaca karşı dirençli mantar ve bakterilerin neden olduğu enfeksiyonların ABD’de her yıl yaklaşık 35.000 kişinin ölümüne yol açtığı değerlendirmesinde bulunuyor.

Küresel Bir Sorun

Çalışmanın ortak yazarı olan mikrobiyolog Stefanie Hess, yaptıkları çalışmanın antibiyotik direncinin küresel bir sorun olduğunu açıkça gösterdiğini ve insan ve hayvan sağlığı için var olan bu ciddi tehlikeyle mücadele etmek için küresel düzlemde çaba sarf edilmesi gerektiğini söylüyor.

Çalışma antibiyotiklere karşı daha dirençli olan mikroplara ek olarak,
mikropların antibiyotiklerden kurtulmasına izin veren genlerin çeşitliliğinin ve miktarının, hava alanı atıklarında kentsel atıklarda olduğundan daha fazla olduğunu da ortaya koyuyor.

Bilim insanları daha önceden ilaçlara dirençli bakterilerin ve direnç genlerinin arıtılmış atık sularla çevreye karışabildiğini ve bakterilerin ilaç direncini başka mikroplara geçirebildiğini göstermişti. Araştırmacılar atık su arıtımında bu genleri ve mikropları azaltabilmenin yolları üzerinde çalışıyorlar.

İlaç direncinin göç eden kuşlar, yolculuk eden insanlar ve gıda ticaretiyle de yayılım gösterdiği biliniyor.

Orijinal makale: Science News