3000 Yıllık Mumya “Konuşturuldu”

Bilim insanları ilk kez çok eskiden yaşamış bir insanın sesini yeniden yapılandırmayı başardı ve Nesyamun isimli 3000 yıllık Mısırlı bir mumyayı “konuşturdu”.

Bunu yapmak için mumyayı bir bilgisayarlı tomografi tarayıcısına yerleştiren bilim insanları, bu sayede mumyanın ses yolunun 3 boyutlu bir modelini çıkardılar.

Ardından, araştırmacılar Nesyamun’un solunum yolunun bir modelinin 3 boyutlu çıktısını alıp onu elektronik bir gırtlağa bağlayarak mumyanın sesini sentezlediler. Araştırmacılar, Scientific Reports’ta yayınlanan çalışmaları sonucunda ortaya çıkan sesin kısa olduğunu ama yine de bu eski Mısırlının sesinin neye benzediğine dair bir fikir verdiğini söylüyorlar.

Nesyamun’un tabutundaki yazılara ve birlikte gömüldüğü nesnelere dayanarak, araştırmacılar onun Mısırlı bir rahip olduğunu ve muhtemelen yürüttüğü dini törenlerde şarkı söylediğini ve tanrılarla konuştuğunu biliyorlar. Araştırmacılar Nesyamun’un tabutundaki yazılar arasında, “çalışma hayatında yaptığı gibi tanrıları görmek ve onlarla konuşmak” için bir dilek de bulunduğunu söylüyorlar.

Orijinal makale: ScienceMag