Bir Gün Evrenin Sonu Gelecek: Peki Bu Nasıl Olacak?

Dünyanın içinde bulunduğu mevcut durum nedeniyle şu aralar evrenin sonu hakkında konuşmanın zamanı olmayabilir. Ama bir noktada her şeyin sona ermesi gerekiyor. Yine de, iyi haber şu ki, o günün gelmesine hala zaman var.

2010 yılında yayınlanan bir çalışmada, araştırmacılar evrenin sonunun yaklaşık 5 milyar yıl içinde geleceğini tahmin ettiler. Bu tarih, ironik bir şekilde bizim güneşimizin de sonunun geleceği tarihle yaklaşık olarak aynı zamana denk geliyor. Bazı teorik fizikçilerse bunun 2.8 milyar yıl içinde gerçekleşebileceğini söylüyor. Peki ama, buna neyin neden olabileceğini hiç düşündünüz mü?

Büyük Yırtılma

Bu fikir yıllardır bilim toplumundaki geçerliliğini koruyor. Evren artmış bir hızla genişliyor. Zaman içinde, evrenin çekim gücü içerdiği gerçek yer çekiminden daha kuvvetli bir hale geliyor. Bu neticede galaksilerin, gezegenlerin, yıldızların ve hatta kara deliklerin bile yırtılıp parçalanmasına yol açabilir. Ve geriye, birbiriyle bağlantısı olmayan parçacıklardan başka bir şey kalmayabilir.

Peki, evren birbiriyle bağlantısı olmayan parçacıklardan ibaret bir hale geldiğinde ne olur? Bazıları, Büyük Yırtılmanın bir başka Büyük Patlamaya yol açabileceği varsayımında bulunuyor. Ama tekrar söyleyelim, şimdilik bu konuda endişe duymanıza gerek yok çünkü bunların hiçbirinin en azından önümüzdeki birkaç milyar yıl içinde olması beklenmiyor.

Büyük Donma

Büyük Donma entropinin ardındaki temel fikirleri merkez alıyor. Buna göre, evrenin entropisi maksimum değere ulaşana kadar yükselmeye devam edebilir. Ve bunun gerçekleştiği gün, evrendeki ısı tamamen her yere dağılabilir ve kullanılabilir enerji için hiç yer kalmayabilir.

Kısacası, evren hareket etmeyi bırakabilir ya da çok yavaş hareket edebilir ve donma teriminin kullanılmasının nedeni de bu. Evren düzen halinden düzensizlik haline geçebilir. Temel olarak, bu senaryo evrendeki tüm maddelerin sonsuza dek genişlemeye devam ettiği ve neticede tüm maddelerin nihai bir aynılık ve tekdüzelik durumuna ulaştığı bir dönem yaratıyor.

Büyük Çöküş

Evren kendi içine çökerek de sona erebilir. Bu durumda, evrenin sonsuza kadar genişlemeyi bıraktığı bir noktaya ulaşmasıyla ve zaman içinde küçülmeye başlamasıyla yer çekimi evrendeki baskın güç haline gelebilir. Ve bu neye mi yol açabilir? Tam bir kaosa. Yıldızlar, gezegenler ve diğer gök cisimleri ve hatta başka galaksiler birbirleriyle çarpışabilir ve bu da evrenin kendi içine çökerek yeniden bir tekilliğe dönmesine neden olabilir ve evren çok şiddet içerikli bir şekilde sona erebilir.

Araştırmacılar hala evrenin çeşitli yönlerini anlamaya çalışıyor olduklarından, şu anda hangi senaryonun gerçekleşeceğini tam bir kesinlikle tahmin etmek zor. Evrendeki karanlık enerjinin ardındaki özellikler neticede araştırmacıların evrenin kaçınılmaz sonu hakkında daha iyi bir anlayış kazanmasına yardımcı olabilir. Ama yine de, çoğu senaryoya göre yaşam birkaç milyar yıl daha devam edecek.

Orijinal Makale: Interesting Engineering