“Biyomürekkepler” Yeni Tıbbi Uygulamalar İçin Büyük Potansiyel Taşıyor

3 boyutlu baskı teknolojisinin tıp sektöründeki kullanımı biraz yetersiz kalıyor. Ancak Gent Üniversitesi’nin Xpect-INX isimli projesi, yakın zaman önce sektöre, klinisyenlere ve araştırmacılara 3 boyutlu olarak basılan hücreler, dokular ve belki de bütün haldeki organlar için kullanmak üzere “biyomürekkepler” adı verilen eşsiz materyaller sağlamaya başladı.

Belçika’nın Flanders bölgesi uzun yıllardır 3 boyutlu baskı teknolojisi alanında bir öncü. Ama biyolojik dokuların yapılarını ve işlevlerini taklit edebilen materyallerin yetersizliği nedeniyle, 3 boyutlu baskı teknolojisinin tıp sektöründeki kullanımı kısıtlı kalıyordu. Ancak Gent Üniversitesi’nde geliştirilen yenilikçi materyallerin yardımıyla, şimdi insan dokusu basmak mümkün.

Gent Üniversitesi’nden yapılan basın açıklamasında, Xpect-INX projesinin kurucu ortağı ve araştırmacısı olan Jasper van Hoorick, hücreleri ve dokuları 3 boyutlu olarak basmanın çok zorlu bir işlem olduğunu söylüyor. 3 boyutlu olarak basılan hücrelerin hem normal insan hücreleri gibi gelişip işlev görebilmesi hem de vücut onları tamamen entegre edene kadar mevcut hücrelerle etkileşime girebilmesi gerekiyor. Tüm bunları yapabilmenin yolu da, biyomürekkep adı verilen uygun ve biyouyumlu materyalleri kullanmaktan geçiyor. Doğal hücre ortamına çok benzeyen materyal karışımları olan biyomürekkepler mekanik dayanım ve hücreler için sağlıklı bir gelişim ortamı sağlıyor ve hücrelerin çeşitli 3 boyutlu baskı teknikleriyle işlenmesini de mümkün kılıyor.

Sayısız Potansiyel Uygulama Alanı Var

Biyomürekkeplerin sayısız potansiyel uygulama alanı bulunuyor. Bunlar arasında Petri kabındaki 2 boyutlu hücre kültürlerini daha gerçekçi olan 3 boyutlu kültürlere dönüştürmek, bir hastalık ya da yaralanma nedeniyle hasar gören hücre veya dokuları onarmak ya da onların yerine yenilerini koymak ve yeni ilaçları incelemek için “çip üzerinde mini organlar” geliştirmek de bulunuyor.

Şu anda, meme rekonstrüksiyonu veya kalp kapakçığı değişimi gibi müdahaleler genellikle çeşitli komplikasyonları içeriyor. 3 boyutlu baskıyı bu biyomürekkeplerle kombine etmekse, daha sürdürülebilir ve hastaya özel olan bir çözüm sunabilir. Bu yolla, hasarlı doku yeni ve vücuda özel olan dokuyla değiştirilebilir. Araştırmacılar uzun vadede bütün haldeki organları basmanın bile mümkün olmasını bekliyorlar. Ve bu, bağışlanan organ miktarının yetersiz kalması sorununa çare olabilir.

Van Hoorick bu teknolojinin yeni ilaçları test etmek için hücre kültürlerini veya mini organları kullanmak konusunda fırsatlar sağlayabileceğini ve bunun hayvan deneylerinin miktarını önemli ölçüde azaltabileceğini de sözlerine ekliyor.

Orijinal makale: Universal-Sci