Bu Bakteriler Kirlilikleri Yiyor Ve Elektrik Soluyor

Su kirliliğiyle savaşmanın yollarını düşündüğünüzde, muhtemelen aklınıza
filtrasyon sistemleri veya santrifüjler gelir. Ama bu savaşta kirlilikleri yiyen
bakteriler de yer alıyor ve üstelik onlar enerji de üretiyorlar.

Bu bakteriler 2018 yılının Ağustos ayında, Washington Eyalet Üniversitesi’nde görev yapan mikrobiyologlardan oluşan bir ekip tarafından keşfedildiler.

Abdelrhman Mohamed liderliğindeki ekip, bu bakterileri Yellowstone Milli
Parkı’nda bulunan Heart Gölü Gayzer Havzasında buldu. Bu bölge, bu benzersiz bakterileri içeren ve sıcaklıkları yaklaşık 43.4 ila 93.3 derece arasında değişen sıcak su göletlerine ev sahipliği yapıyor.

Araştırmacıların bu mikropları toplaması kolay olmadı. Onlar suların içine
bıraktıkları elektrotları 32 gün boyunca orada tuttular ve bunları taşınabilir ve yüksek derecede ısıya dayanıklı bir potansiyostatla kontrol ettiler. Sonunda bakterileri yakalamakta başarı sağladılar.

Bakteriler Elektron Alışverişi Yaparken Elektrik Akımı Üretiyor

Bu bakteriler elektronları dışarıdaki metallere ya da minerallere geçirerek
elektrik “soluyorlar”. Bakterilerin elektrotların katı karbon yüzeylerine
çekilmesinin nedeni de buydu. Bakteriler elektron alışverişi yaparken, düşük güçlü uygulamalar için faydalanılması olası olan bir elektrik akımı üretiyorlar.

Teoride, bu bakterilerin yakıtı olduğu sürece, onlar sürekli olarak enerji
üretebilirler. Bu bilim insanlarının enerji üretmek için bakterileri kullandığı ilk sefer değil. Yapılan başka deneylerde de, pis sulara karışmış bakterilerin elektrik ürettiği görülmüştü.

Su kirliliği ciddi bir sorun oluşturuyor. Okyanus kirliliklerinin büyük bölümü (yüzde 80) kara bazlı çöp kaynaklarından geliyor. Bu kirletici maddeler tüm deniz kaplumbağası türlerinin yüzde 86’sını, tüm deniz kuşu türlerinin yüzde 44’ünü ve tüm deniz memelisi türlerinin de yüzde 43’ünü etkiledi.

Enerji soluyan bu etkileyici mikroorganizmalara ek olarak, su kirliliğinin yarattığı sorunlar için ümit verici nitelikte olan organik çözümler de bulunuyor. Örneğin, keşfedilen bir süper enzim plastik şişeleri parçalayabiliyor.

Bristol Üniversitesi’nde tasarlanan bakterilere dolu bir robot da suda geziniyor ve atıkları ve kirlilikleri parçalanmak üzere “midesine” çekiyor. Bu robot süreç içinde çalışmasına devam etmek için gereken enerjiyi de üretiyor.

Enerji ve kirlilik krizlerimizi çözmenin anahtarının gerçekten de bu
mikroorganizmalar ya da teknolojiler olup olmadığı sorusunun cevabını zaman gösterecek.

Orijinal makale: Interesting Engineering