Dev Bir Gezegen Vega Yıldızının Etrafında Dönüyor Olabilir

Görselde Vega ve Güneş vardır.

Astronomlar geceleri gökyüzündeki en parlak yıldızlardan biri olan Vega yıldızının etrafından dönen dev, çok sıcak bir gezegene dair yeni ipuçları keşfettiler.

The Astrophysical Journal’da yayınlanan çalışma, Lyra takımyıldızının bir parçası olan ve bizim Güneş’imizin iki katı kütleye sahip ikonik ve nispeten genç bir yıldız olan Vega’ya odaklanıyor. Vega Dünya’dan 25 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor.

Colorado Boulder Üniversitesi öğrencisi Spencer Hurt liderliğinde yapılan çalışmada karadan gerçekleştirilen on yıllık gözlemleri kullanan araştırmacılar, yıldızın bilinen ilk gezegenini gösteriyor olabilecek ilginç bir sinyal keşfettiler.

Eğer ekibin bulguları doğrulanırsa, bu gezegen Vega’nın etrafında o kadar yakın bir mesafede dönüyor ki, yılları iki buçuk Dünya gününden daha kısa sürüyor. Ayrıca bu gezegen, ortalamada 2,976 derecelik yüzey sıcaklıklarıyla bilimin tanıyacağı en sıcak ikinci gezegen de olabilir.

Hurt, “Bu çok büyük; bizim Güneş sistemimizden çok daha geniş bir sistem. Bu sistemde başka gezegenler de olabilir,” diyor.

Bir “Sıcak Neptün” Olabilir

Bilim insanları bugüne dek 4,000’den fazla ötegezegen keşfettiler. Ama bunların çok azı Vega kadar parlak ya da Dünya’ya onun kadar yakın yıldızların etrafında dönüyor. Bu, eğer Vega’nın etrafında gezegenler varsa, bilim insanlarının onları çok detaylı bir şekilde inceleyebileceği anlamına geliyor.

Arizona’da bulunan Fred Lawrence Whipple Gözlemevinin Vega üzerinde topladığı yaklaşık 10 yıllık verileri inceleyen araştırmacılar, Vega’nın astronomların “sıcak Neptün” adını verdiği bir gezegene ev sahipliği yapıyor olabileceğini işaret eden bir sinyal keşfettiler.

Hurt, “Bu gezegen en az Neptün boyutunda, potansiyel olarak da Jüpiter kadar büyük. Ayrıca o Vega’ya Merkür’ün Güneş’e olduğundan daha yakın olabilir,” diyor.

Araştırmacıların bu kavurucu derecede sıcak olan gezegeni kesin bir şekilde keşfettiklerini söyleyebilmeden evvel yapacakları çok iş var. Hurt bu gezegeni aramanın en kolay yolunun, bu sıcak ve parlak gezegenden yayılan ışığı aramak için direkt olarak yıldız sistemini taramak olabileceğini söylüyor.

Orijinal makale: Science Daily