Cam Kanatlı Kelebeklerin Kanatlarının Şeffaflığını Ne Sağlıyor?

Çoğu kelebeğin kanatlarında rengarenk, göz alıcı desenler bulunuyor. Ama cam kanatlı kelebekler gibi bazı kelebek türleri, fark edilmemek için büyük ölçüde şeffaf olan kanatları kullanıyor.

Orta Amerika’da yaşayan bu kelebeklerin kendilerini nasıl gizlediklerini anlamak için, araştırmacılar cam kanatlı kelebeklerin (Greta oto) kanatlarını mikroskopla incelediler. Journal of Experimental Biology’de yayınlanan çalışmada, araştırmacılar hayvanların bu kadar gizli kalmasına yardım edenin, yansıma önleyici özellikleri olan şeffaf kanat zarının üzerindeki seyrek, ince pulların olduğunu bildirdiler.

Peru’da araştırma yaparken şeffaf kanatları olan kelebeklere hayran kalan California Üniversitesi, Berkeley’den biyolog Aaron Pomerantz ve meslektaşları, konfokal mikroskop ve elektron mikroskoplarını kullanarak G. oto’nun kanatlarının siyah kenarlarının, yoğun biçimde yassı, yaprağa benzer pullarla dolu olduğunu buldular. Ama şeffaf alanlarda, birbirinden daha uzak mesafede olan, daha az sayıda kıl benzeri pullar vardı. Bunun sonucu olarak, siyah bölgelerde alttaki şeffaf kanat zarının sadece yaklaşık yüzde 2’si görünür durumdaydı ama şeffaf alanlarda zarın yaklaşık yüzde 80’i açıktaydı.

Bulgular Yeni Yansıma Önleyici Kaplamalara İlham Verebilir

Çalışmanın araştırmacılarından olan Deniz Biyolojisi Laboratuvarı’nda görevli biyolog Nipam Patel, “En basit çözümün hiç pula sahip olmamak olduğu düşünülebilir. Ama kelebeklerin kanatlarının şeffaf kısımlarında en azından bir miktar pula ihtiyaçları var: Bu su geçirmez pullar yağmur yağdığı zaman kanatların birbirine yapışmasını önlemeye yardımcı oluyor,” diyor.

Araştırmacılar cam kanatlı kelebeklerin kanatlarının şeffaf alanlarının doğal olarak ışığın sadece yüzde 2’sini yansıttığını da buldular. Ama zar yüzeyindeki mumlu katmanı soymak, kanatların normalde yansıttığı ışığın yaklaşık 2,5 kat fazlasını yansıtmasına neden oldu.

Pomerantz çalışmada elde edilen bulguların, biyologların bu kelebeklerin avcılardan nasıl saklandıklarını daha iyi anlamalarına yardımcı olabileceğini ve aynı zamanda da kamera lensleri, güneş panelleri ve diğer cihazlar için yeni yansıma önleyici kaplamalara da ilham verebileceğini söylüyor.

Orijinal makale: Science News