Can sıkıntısı sadist eğilimlerde bir faktör olarak bulundu

Aarhus Üniversitesi’ndeki bir araştırma ekibi, sıkılmış hissetmenin sadist davranışı tetikleyen bir faktör olabileceğini gösteren kanıtlar buldu. Journal of Personality and Social Psychology: Interpersonal Relations and Group Processes dergisinde yayınlanan makalelerinde grup, farklı ortamlardaki insanlar tarafından yapılan sadist davranışların incelenmesini içeren dokuz benzersiz çalışmayı ve bunu yaparak ne bulduklarını anlatıyor.

Önceki araştırmalar, çok sayıda insanın sadist davranışlarda bulunduğunu (başkalarını aşağılamaktan, alay etmeye, zorbalık veya fiziksel tacize kadar) ve insanların cephanelik gibi diğer insanları incitmek için birçok yola sahip olduğunu göstermiştir. Bu yeni çabada, araştırmacılar can sıkıntısının bu tür davranışlarda oynadığı role baktılar.

Bu tür davranışlar hakkında daha fazla bilgi edinmek için araştırmacılar, sadist davranış hakkında daha fazla bilgi edinmek için yürütülen dokuz benzersiz araştırmaya baktılar. İlki, çok sayıda insana kişilik değerlendirmeleri gönderen araştırmacıları içeriyordu ve can sıkıntısı hakkında bazı sorular içeriyordu. Daha yakından bakıldığında, insanların canı sıkıldığında kasıtlı olarak başkalarına zarar vermeyi daha sık kabul ettikleri görüldü. İkinci bir çalışmada, araştırmacılar, ordudaki insanların meslektaşlarına zarar verme eğilimlerini inceledi ve bir kez daha can sıkıntısının rol oynadığını buldular. Üçüncü çalışma, insanların çevrimiçi trolleme davranışlarına bakmayı içeriyordu ve insanların sıkıldığında bunu daha sık yaptıklarını bildirdiler. Dördüncü çalışmada, araştırmacılar çocukları sözlü veya fiziksel olarak istismar eden yetişkinlere baktılar ve bir kez daha can sıkıntısının bir faktör olduğunu buldular.

İlk dört çalışmanın hepsinin öz raporlamaya dayandığına dikkat çeken araştırmacılar, deneyler yapmayı ve sonuçları incelemeyi içeren diğer çalışmalara da baktılar. İlkinde, gönüllülerden bazılarından diğerlerinden daha sıkıcı olan videoları izlemeleri istendi. Onlar izlerken, gönüllülerin can sıkıntısını hafifletmek için kurtçukları bir kahve değirmeni içinden itmelerine izin verildi (gönüllüler aldatıldı, hiçbir kurtçuk zarar görmedi). Araştırmacılar, kurtların öğütülmesinin çoğunun daha sıkıcı videoları izleyenler tarafından yapıldığını buldu.

Araştırmacılar, can sıkıntısının sadist davranışta bir rol oynadığını ve sıkılmayla ilişkili olumsuz duyguları hafifletme girişimlerine bağlı göründüğünü öne sürüyorlar.

Daha fazla bilgi: Stefan Pfattheicher ve diğerleri, Can sıkıntısı ve sadist saldırganlık ilişkisi üzerine., Kişilik ve Sosyal Psikoloji Dergisi (2020). DOI: 10.1037/pspi0000335