Çin’in Yapay Güneşi En Uzun Sürdürülebilir Nükleer Füzyon Rekorunu Kırdı

Kızgın plazma, 17 dakika boyunca 126 milyon Fahrenheit’e ulaştı

Yeni bir dünya rekorunda, Çin’in “yapay güneş” projesi, nükleer füzyon reaksiyonunu 17 dakikadan fazla sürdürdü. En son deneyde, aşırı ısınmış plazma 126 milyon Fahrenhayt dereceye ulaştı – bu, yüzeyde kavurucu 10.000 derece Fahrenhayt ve çekirdeğinde yaklaşık 27 milyon Fahrenhayt derece yayan güneşten kabaca beş kat daha sıcak olduğu anlamına geliyor.

Kömür ve doğal gaz, şu anda dünya çapında kullanılan birincil enerji kaynaklarıdır, ancak bu malzemelerin tedariki sınırlıdır. Nükleer füzyon, mevcut en temiz enerji kaynağı olabilir, çünkü büyük miktarda enerjiyi elektriğe dönüştürmek için atom çekirdeklerini birleştirerek güneşin fiziğini çoğaltır. Independent’a göre süreç fosil yakıt gerektirmez, radyoaktif atık bırakmaz ve fisyon nükleer gücüne daha güvenli bir alternatiftir.

Çin Bilimler Akademisi Plazma Fiziği Enstitüsü’nde araştırmacı olan Gong Xianzu yaptığı açıklamada, “Son operasyon, bir füzyon reaktörünün çalıştırılmasına yönelik sağlam bir bilimsel ve deneysel temel oluşturuyor” diyor.

Xinhua Haber Ajansı’nın bildirdiğine göre, Çin’in Deneysel Gelişmiş Süper İletken Tokamak’ı (EAST), Dünya üzerinde neredeyse sınırsız bir temiz enerji kaynağı olarak kullanılmak üzere tasarlandı. Robert Lea’nın Newsweek’ten bildirdiğine göre, halka şeklindeki EAST reaktörü, yıldızlardaki füzyon sürecini simüle ettiği için yapay bir güneş olarak anılıyor.

Michelle Star for Science Alert, bir yıldızın çekirdeğinde yoğun basınç ve yüksek sıcaklıkların atom çekirdeklerini kaynaştırarak yeni elementler oluşturduğunu bildiriyor. Nükleer füzyon elde etmek için dört hidrojen atomu bir helyum atomu oluşturmak üzere birleşir.

EAST gibi Tokamaklar, Enerji Bakanlığı’na göre, türbülanslı (bazen kararsız) plazmayı veya iyonize gazı yüksek sıcaklıklarda torus adı verilen bir döngü içinde sınırlamak için manyetik alanlar kullanır. Tokamak içinde lazerler, döteryum ve trityum gibi ağır hidrojen atomlarını, yıldızlarda füzyon işlemlerinin başladığı sıcaklık eşiği olan yüz milyonlarca Fahrenhayt dereceye kadar ısıtır. Newsweek’in bildirdiğine göre, ısı, araştırmacıların bir yıldızın çekirdeğindeki yoğun yerçekimi basıncını tekrarlamalarına izin veriyor. Bu yüksek sıcaklıklarda, bir tokamak içindeki atom çekirdekleri birbirine çarpmaya ve elektrik gücü için kullanılabilecek enerjiyi serbest bırakmaya başlayacak.

Bununla birlikte, plazmayı bu kadar yoğun sıcaklıklarda sızıntı olmadan muhafaza etmenin son derece zor olduğu kanıtlanmıştır. Bilim insanları, 70 yılı aşkın bir süredir nükleer füzyondan gelen enerjiyi kullanmak için çalışıyorlar. Ayrıca, WordsSideKick.com’a göre kullandığından daha fazla enerji üreten deneysel bir tokamak reaktörü hiç oluşturulmadı, ancak Çin’in EAST ile başarısı, araştırmacıların kozmik gücü sürdürülebilir bir şekilde kullanmaya yaklaştıklarını gösteriyor. Teoride, döteryum Dünya okyanuslarından elde edilebilir; Newsweek’in haberine göre, bir litre deniz suyunun 300 litre benzine eşdeğer enerji üretmek için yeterli füzyon malzemesine sahip olduğu tahmin ediliyor.

Şu anda, Çin’in EAST reaktörü, Fransa’da yapım aşamasında olan daha da büyük bir tokamak reaktörünün teknolojisini test etmek için kullanılıyor. 35 ülke arasındaki işbirliğiyle, Uluslararası Termonükleer Deneysel Reaktör (ITER), dünyanın en büyük nükleer reaktörü olacak. WordsSideKick.com’a göre Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Çin, Hindistan ve Avrupa Birliği’ndeki tüm devletler projeye katılıyor. 2025’te çalışmaya başlaması beklenen reaktör aynı zamanda dünyanın kendisininkinden 280.000 kat daha güçlü olan dünyanın en güçlü manyetik alanına sahip.

Kaynak: SmithsonianMag