Şanslıyız ki artık doğadaki atık poşetleri yok edebilecek bir kimyasal yöntem bulduk. Bu buluşa en çok katkısı olan canlı ise, ilginçtir ki, tırtıllar. “Çöp-obur” diyebileceğimiz bu tırtıllar bildiğimiz plastik alışveriş poşetlerini ve polietilenden oluşan benzer yapıdaki atıkları kolayca yok ediyor/dönüştürüyor. Bilim insanları, çöp-obur tırtıllardan esinlenerek daha temiz bir doğa oluşturmayı planlıyor.

Birçok arı yetiştiricisi, (petek güvesinin larva hali olan) tırtılların arı peteğinin içindeki bal mumunu yıkıma uğrattığından haberdardı. Fakat son araştırmalarda elde edilen ve birçok bilim insanı ve çevreciyi heyecanlandıran buluş ise söz konusu tırtılların, ayrıca plastik ve benzeri maddeleri de yok edebilmeleri oldu.

Bazı bilimsel buluşlar gibi çöp-obur tırtılların bu esrarengiz yeteneği de biraz şans eseri ortaya çıktı. İspanya Uluslararası Araştırma Konseyi ortak yazarı Federica Bertocchini, amatör olarak arı yetiştiriyordu. Her zaman yaptığı gibi kovandaki parazitleri ve zararlı haşereleri temizlerken tırtılları içine koyduğu poşetin sadece bir saat içinde delik deşik olduğunu fark etti. Kendisi de iyi bir bilim insanı olan Federica olayı daha derinden incelemek için Cambridge Üniversitesi’ndeki biyokimyacı Paolo Bombelliden yardım istedi.

Tırtıllı Deneyler

100 adet tırtıl ve İngiltere’deki süpermarketlerden toplanan poşetlerle yapılan deneylerde 40 dakika içinde deliklerin gözle görülür olduğu ve 12 saat içinde ise 92 gram ( bu değer en son rekoru elinde tutan plastik-yiyici bakterilerden bile fazla) poşetin yıkıma uğradığı gözlendi.

Sonraki deneylerde ise tırtılların özü, ezilerek çıkarılarak plastik poşetlere sürüldü ve poşetlerin tıpkı canlı tırtıl varmış gibi yıkıma uğradığı gözlemlendi. Bu ise bilim insanlarını en çok ümitlendiren ve yıkım olayının fiziksel değil de kimyasal süreçlerle gerçekleştiğinin en büyük kanıtı oldu.

Yılda 80 milyon ton polietilen/plastik atığın ortaya çıktığı dünyamızda böyle bir keşif çok yararlı ve kullanışlı gibi gözükse de aslında bu çöp-obur tırtıllarla bile bu kadar atığı yok etmek 100 yıldan fazla sürüyor. Bilim insanlarının bu süreyi kısaltma şansları, eğer kimyasal süreci tam olarak kavrayıp gerekli maddelerden yeterince üretebilirlerse, elbette ki var. Umulur ki, en kısa zamanda başarılı sonuçlar elde ederler.

Bal mumunu yok etmek için tasarlanmış tırtılların, en nihayetinde dönüp dolaşıp insanların çevre kirliliği sorununu çözebilme ihtimalinin olması ise bizi en çok şaşırtan ve düşündüren muhteşem bir olay.