Deneysel Bir İlaç Alzheimer Tedavisinde Umut Vaat Ediyor

Albert Einstein Tıp Koleji’nden araştırmacılar, farelerde Alzheimer hastalığının önemli belirtilerini tersine çeviren deneysel bir ilaç tasarladılar. Bu ilaç, istenmeyen proteinlerden onları parçalayarak ve geri dönüştürerek kurtulan bir hücresel temizlik mekanizmasını canlandırarak işliyor.

Cell’de yayınlanan çalışmanın araştırmacılarından Ana Maria Cuervo, “Farelerde yapılan keşifler her zaman insanlar için de geçerli olmuyor ve bu özellikle de Alzheimer için böyle. Ama biz çalışmamızda, farelerde Alzheimer’a katkı sağlayan hücresel temizlikteki azalmanın, aynı zamanda bu hastalığa sahip insanlarda da meydana geldiğini bulduk ve bu da, bu ilacın insanlarda da işe yarayabileceğini işaret ediyor,” diyor.

Şaperon aracılı otofaji (CMA) olarak bilinen bu hücre temizlik sürecinin varlığını 1990’lı yıllarda keşfeden Cuervo, sürecin sağlık ve hastalık üzerindeki rolü konusunda 200 makale yayınladı.

CMA Ve Alzheimer Hastalığı Arasında Dinamik Bir Karşılıklı Etkileşim Olduğu Bulundu

Yapılan çalışma CMA ve Alzheimer hastalığı arasında dinamik bir karşılıklı etkileşim olduğunu; nöronlardaki CMA kaybının Alzheimer’a katkı yaptığını ve Alzheimer’ın da nöronlardaki CMA kaybına katkı yaptığını ortaya koyuyor. Bulgular, CMA’yı hızlandırmak için olan ilaçların, nörodejeneratif hastalıkları tedavi etmekte umut vaat edebileceğini gösteriyor.

Araştırmacılar geliştirdikleri ve Alzheimer tedavisi için potansiyeli olan CA isimli yeni ilacı, Alzheimer hastalığının iki farklı fare modelinde test ettiler. İki modelde de, 4 ila 6 ay boyunca oral yoldan verilen CA dozları, hafıza, depresyon ve anksiyete üzerinde iyileşmeler meydana getirdi ve tedavi gören hayvanların kontrol grubundaki sağlıklı hayvanlara benzemesini sağladı. Yürümenin bir sorun olduğu hayvan modelinde yürüme becerisi önemli ölçüde iyileşti. Ve ilaç iki hayvan modelinde de, beyin nöronlarındaki tau proteininin seviyelerini ciddi miktarda azalttı.

Dr. Cuervo, “Her iki modeldeki hayvanlar da çoktan hastalığın belirtilerini gösteriyorlardı ve ilaçlar verilmeden önce nöronları toksik proteinlerle dolmuştu. Bu durum, bu ilacın hastalığın ileriki safhalarında bile nöron fonksiyonunun korunmasına yardımcı olabileceğini gösteriyor,” diyor.

Orijinal makale: Science Daily