İneklerin Midesindeki Mikroplar Plastiği Parçalayabiliyor

Plastiğin parçalanmasının zor olduğu herkesçe biliniyor ama Avusturyalı araştırmacılar bir ineğin işkembesindeki (midesinin dört bölümünden biri) bakterilerin, bu yaygın materyalin belirli türlerini parçalayabildiğini buldular. Bu, plastik atıkları azaltmanın sürdürülebilir bir yolunu ortaya koyuyor.

İneklerin beslenme biçimleri zaten doğal bitki polyesterlerini içerdiği için, bilim insanları bu tür bakterilerin faydalı olabileceğinden şüphelendiler. Araştırmacılardan Dr. Doris Ribitsch, “İşkembede büyük bir mikrobiyal topluluk yaşıyor ve bunlar hayvanlarda gıdaların parçalanmasından sorumlu. Bu nedenle, biz bu biyolojik faaliyetlerin bazılarının polyester hidrolizi (parçalanmayla sonuçlanan bir tür kimyasal reaksiyon) için de kullanılabileceğinden şüphelendik,” diyor.

Diğer bir deyişle, bu mikroorganizmalar zaten benzer materyalleri parçalayabiliyor olduklarından, araştırmacılar onların plastiği de parçalayabileceklerini düşündüler.

Çalışmada Üç Polyester Türüne Bakıldı

Ribitsch ve meslektaşları üç polyester türüne baktılar. Bunlardan biri çoğunlukla PET olarak bilinen polietilen tereftalat, diğer ikisiyse polibütilen adipat tereftalat (PBAT) ve polietilen furanoat (PEF) idi.

Araştırmacılar test edecekleri mikroorganizmaları elde etmek için Avusturya’daki bir kesimhaneden işkembe sıvısı aldılar ve plastiğin ne kadar etkili bir şekilde parçalanacağını anlamak adına, bu sıvıyı test ettikleri üç tür plastikle (bunlar hem toz hem de film formundaydı) inkübe ettiler.

Frontiers in Bioengineering and Biotechnology’de yayınlanan çalışmanın sonuçlarına göre, üç plastik türü de inek midesindeki mikroorganizmalar tarafından parçalanabildi ve plastik tozlar plastik filmden daha hızlı parçalandı. Ayrıca, Ribitsch ve meslektaşları daha önce mikroorganizmaları ayrı olarak inceleyen benzer bir çalışmaya kıyasla, işkembe sıvısının daha etkili olduğunu da buldular.

Çalışma sadece laboratuvar ölçeğinde yapılmış olsa da, Ribitsch kesimhanelerde her gün biriken büyük miktarlardaki işkembe nedeniyle ölçeği yükseltmeyi düşünmenin kolay olacağını söylüyor.

Ancak Ribitsch, laboratuvar ekipmanlarının pahalı olması ve bu tür çalışmaların mikroorganizmaları incelemek için ön çalışmaları da gerektirmesi nedeniyle, böyle bir çalışmanın maliyetinin çok yüksek olabileceği konusunda uyarıda bulunuyor.

Ribitsch yine de bu konu üzerindeki ileri çalışmalar için sabırsızlanıyor ve mikrobiyal toplulukların potansiyel bir çevre dostu kaynak olarak henüz yeterince iyi bir şekilde araştırılmadıklarını söylüyor.

Kaynak: Phys