Işığın Yeni Bir Hali Gözlemlendi

Binlerce ayrı ışık parçacığından oluşan tek bir “süper foton”: Yaklaşık on yıl önce, Bonn Üniversitesi araştırmacıları ilk kez bu kadar aşırı bir hal ürettiler ve tamamen yeni bir ışık kaynağı sundular. Bu hale optik Bose-Einstein yoğunlaşması adı veriliyor ve bu o zamandan beri birçok fizikçinin çok ilgisini çekiyor.

Süper fotonu keşfeden Prof. Dr. Martin Weitz ve teorik fizikçi Prof. Dr. Johann Kroha liderliğindeki araştırmacılar, şimdi Science’da yayınlanan çalışmalarında, optik Bose-Einstein yoğunlaşmasında daha önceden bilinmeyen, yeni bir faz geçişi bildirdiler. Bu aşırı sönümlü denilen bir faz. Çalışmada elde edilen sonuçlar, uzun vadede şifreli kuantum iletişim alanı için yararlı olabilir.

Parçacıklar Tek Bir Dev “Süper Parçacık” Gibi Davranıyorlar

Bose-Einstein yoğunlaşması, genellikle sadece çok düşük ısı derecelerinde gerçekleşen aşırı bir fizik durumu. Özel olansa şu: Bu sistemdeki parçacıklar artık ayırt edilebilir olmuyorlar ve ağırlıklı olarak aynı kuantum mekaniksel durumda oluyorlar. Diğer bir deyişle, onlar tek bir dev “süper parçacık” gibi davranıyorlar. Bu nedenle, bu hal tek bir dalga fonksiyonuyla tanımlanabiliyor.

Bonn Üniversitesi Uygulamalı Fizik Enstitüsü’nde bir doktora öğrencisi olan ve çalışmanın başyazarlığını yapan Fahri Emre Öztürk, “Bizim gözlemlediğimiz aşırı sönümlü faz, deyim yerindeyse ışık alanının yeni bir haline karşılık geliyor,” şeklinde konuşuyor.

Weitz, “Biz optik Bose-Einstein yoğunlaşmasının iki farklı fazıyla karşı karşıyayız,” diyor.

Araştırmacılar elde ettikleri bulguları, ışık alanının yeni hallerini aramak için yapılacak ileri çalışmalarda temel olarak kullanmayı planlıyorlar.

Orijinal makale: Science Daily