İşte İnsan Beyninin Benzersiz Bilgi İşleme Gücünün Nedeni

İnsan beynindeki nöronlar diğer binlerce hücreden elektrik sinyalleri alıyor. Ve dendrit adı verilen uzun nöral uzantılar, hücrelerin alınan bilgilere uygun karşılık verebilmeleri için bu bilgileri kapsama almak konusunda kritik bir rol oynuyor.

MIT’deki sinirbilimciler, elde edilmesi zor insan beyni dokuları kullanarak yaptıkları çalışmalarında, şimdi insan dendritlerinin diğer canlı türlerindekilerden farklı elektriksel özelliklere sahip olduğunu keşfettiler. Cell’de yayınlanan çalışmaya göre, elektrik sinyalleri insan dendritlerinde akış halindeyken gitgide zayıflıyor ve elektriğin daha yoğun bir biçimde bölümlere ayrılmasına neden oluyor. Bu da, küçük dendrit bölümlerinin geriye kalan nöronlardan farklı davranabileceği anlamına geliyor.

Araştırmacılara göre, bu farklılıklar insan beyninin gelişmiş bilgi işleme ve hesaplama gücüne katkı sağlıyor olabilir.

İnsandaki Nöronlar Baştan Sona Farklı Hareket Ediyor

Araştırmacılardan Mark Harnett, “İnsanların zeki olmasının nedeni sadece daha fazla nörona ve daha büyük bir kortekse sahip olması değil. İnsandaki nöronlar baştan sona farklı hareket ediyor. İnsan nöronlarında daha fazla elektriksel bölünme meydana geliyor ve bu da bu birimlerin biraz daha bağımsız olmasına olanak tanıyarak, potansiyel olarak nöronların tek başlarına daha gelişmiş bilgi işleme ve hesaplama becerilerine sahip olmasının önünü açıyor,” diyor.

Fare ve insan dendritlerinin aynı miktarda iyon kanalına sahip olduğunu ama bu kanalların insanlarda daha düşük yoğunluklu olduğunu söyleyen araştırmacılar, yoğunlukta görülen bu değişikliğin, insan ve fare dendritlerindeki elektriksel aktivite farklılıklarının bazılarından sorumlu olabileceğini gösteren detaylı bir biyofiziksel model de geliştirdiklerini belirtiyorlar.

Harnett, insanlar ve diğer canlı türleri arasında görülen bu farklılıkların insanın beyin gücünü nasıl etkilediği sorusunun hala güncelliğini koruduğunu ve gelecek çalışmalarında bu elektriksel özelliklerin etkilerini daha kesin bir şekilde keşfetmeyi umduğunu söylüyor.