Kötü Olasılıklarla İlgili Bilgi Edinip Edinmeme Seçimini Yaparken Hangi Beyin Bölgeleri Aktive Oluyor?

Durmadan sosyal medyadaki kötü haberlere bakmak ve karşımıza çıkan her endişe verici şeyi okumak, maalesef ki covid-19 pandemisi sırasında yaygınlaşan bir alışkanlık gibi görünüyor.

Bunda beyinlerimizin biyolojisinin de bir rolü olabilir. Washington Üniversitesi Tıp Fakültesi araştırmacıları, muhtemelen önleme gücüne sahip olunmayan, istenmeyen ve olumsuz bir olay hakkında bilgi edinme ya da ondan uzak durma seçimiyle karşı karşıyayken beyinde aktive olan belirli bölgeleri ve hücreleri belirlediler.

Neuron’da yayınlanan çalışmanın bulguları, obsesif kompulsif bozukluk ve anksiyete gibi psikolojik rahatsızlıkların altında yatan süreçlere ışık tutabilir.

Araştırmacılardan Ilya Monosov, “İnsanların beyinleri bilgi çağıyla başa çıkacak kadar iyi donanımlı değil. İnsanlar sürekli olarak haberleri kontrol edip duruyorlar ve bu kontrollerin bir kısmı tamamen yararsız. Bizim modern hayat tarzlarımız, belirsizlik içindeki ve sürekli değişen bir dünyada hayatta kalmamıza yardım etmek için beynimizde milyonlarca yıl içinde gelişmiş olan devreleri yeniden şekillendiriyor olabilir,” diyor.

Klinikte bazı hastalara, örneğin Huntington hastalığı gibi bir hastalıkları olup olmadığını öğrenmek için bir genetik test yaptırma fırsatı sunulduğunda, bazı insanların olabildiğince kısa sürede bu testi yaptırdığını, diğerlerininse belirtiler ortaya çıkana kadar bunu yapmayı reddettiğini söyleyen Monosov, klinisyenlerin bazı insanlarda bilgi arama davranışı, bazılarındaysa korku davranışı gördüklerini belirtiyor.

Çalışmada İki Maymun Kullanıldı

Araştırmacılar tatsız olasılıklar konusunda bilgi arayıp aramamaya karar vermekle ilişkili nöral devreleri bulmak için, iki maymuna tatsız ve istenmeyen bir şeyin karşılarına çıkmak üzere olabileceğini anlamayı öğrettiler. Ekip hayvanları, yüzlerine rahatsızlık verici bir hava üflenebilecek olduğunu işaret eden sembolleri tanımak üzere eğitti.

Hayvanların ne olacağını bilmek isteyip istemediklerini ölçümleyen araştırmacılar, insanlara çok benzer bir biçimde, maymunların da kötü haberlere karşı farklı tutumları olduğunu buldular. Çalışmadaki maymunların bir tanesi kötü haberi bilmek istedi, diğeriyse bilmemeyi tercih etti. Hayvanların kötü haberlere karşı olan tutumundaki farklılık dikkat çekiciydi çünkü iyi haberler söz konusu olduğunda onlar aynı fikirdeydiler. Araştırmacılar maymunlara hoşlandıkları bir şeyi (bir damla meyva suyu) elde etmek üzere olup olmadıklarını öğrenme seçeneği sunduklarında, her ikisi de tutarlı bir şekilde bunu öğrenmeyi seçti.

Bu seçimlerle karşı karşıyayken maymunların beynindeki nöral aktiviteyi hassas bir şekilde ölçümleyerek, araştırmacılar iyi ve kötü olasılıklara karşı olan tutumlar konusunda bilgiyi ayrı ayrı kodlayan anterior singulat korteks isimli bir beyin bölgesini belirlediler. Araştırmacılar ayrıca, aktivitesi maymunların genel tutumunu (iyi ve kötü olasılıklar hakkındaki bilgilerin her ikisine de evet demek veya sadece iyi olasılıklar hakkındaki bilgilere evet demek) yansıtan bireysel hücreleri içeren ventrolateral prefrontal korteks isimli ikinci bir beyin bölgesini de buldular.

Belirsizliğin altında yatan nöral devreleri anlamak, belirsizliği tolere etmek konusunda bir yetersizliği içeren anksiyete ve obsesif kompulsif bozukluk gibi rahatsızlıklara sahip insanlar için daha iyi tedaviler bulma doğrultusunda atılan bir adım olma özelliğini taşıyor.

Orijinal makale: Science Daily