Microsoft’un Yeni Moleküler Denetleyicisi DNA Yazmayı 1000 Kat Daha Hızlı Hale Getiriyor

Zetabayt çağı geliyor.

Bilgisayar devinin bir blog yazısı, Microsoft Research’ün DNA formatında çok daha hızlı okumaya ve yazmaya olanak veren yeni bir yöntem geliştirdiğini ortaya koyuyor.

DNA depolama, geçmiş on yılların disketleri ve CD’leri gibi eskiyecek bir sistem olmadığı için son yıllarda artan bir ivme kazandı – sonuçta her birimiz, DNA-işlemenin veri kapasitesinin ve hesaplama potansiyelinin canlı bir temsiliyiz.

Aynı zamanda, bilgi işlem endüstrisinin, insanlığın katlanarak artan veri depolama arzusunun gidermesine de yardımcı olacaktır.

Zettabayt çağına hoş geldiniz

DNA depolaması, inç küp başına 1 eksabaytın üzerinde inanılmaz bir depolama yoğunluğu sunar, yani 9 zettabayt bilgi (bir zettabayt bir trilyon gigabaytı oluşturur) küçük bir buzdolabının alanında saklanabilir. Microsoft’a göre, ortam ayrıca geleneksel bilgisayar depolamasından daha düşük bir karbon ayak izine sahip olabilir.

Şimdiye kadar DNA depolamanın önündeki en büyük engel, bilim insanlarının yalnızca küçük miktarlarda ve düşük hızlarda başarılı bir şekilde DNA sentezleyebilmiş olmalarıdır – ancak Northwestern Üniversitesi’ndeki araştırmacılar son zamanlarda günler yerine sadece saatler alan yeni bir yöntem duyurdular.

DNA depolamanın stratosferik maliyetini azaltmak

Bilim insanları, yeni yöntemlerinin yazma verimini artırdığını ve bunun da sentetik DNA kodu yazma maliyetini büyük ölçüde azaltacağını söylüyorlar. Bu çok önemli çünkü son tahminler, 1 megabitlik bilgiyi sentezleme fiyatlarının 3.500 dolara kadar çıkabileceğini gösteriyor.

Ekibe göre, yeni yöntem gelecekte ticari DNA depolamayı mümkün kılmaya yardımcı olabilir ve bu da dünyanın sürekli artan veri depolama talebini karşılamasına yardımcı olabilir. Bir referans noktası olarak, International Data Corporation’ın yakın tarihli bir raporu, veri depolama talebinde yıldan yıla yüzde 20,4’lük bir büyüme olacağını ve 2024 yılına kadar dünya çapında 9 zettabayta yaklaşacağını gösteriyor. DNA depolamanın daha kat etmesi gereken uzun bir yol ve üstesinden gelinmesi gereken birkaç engel var. Aslında, bu hiçbir şekilde bir ticari DNA saklama göreceğimizin garantisi değil. Bu amaçla Microsoft, aynı zamanda zettabayt çağına giden yolu kolaylaştırmayı vaat eden Project Silica ile holografik veri depolamanın geliştirilmesi üzerinde de çalışıyor.

Orijinal makale: Interesting Engineering