Perseverance Uzay Aracı Mars’tan İlk Kaya Örneklerini Aldı

NASA’nın Perseverance isimli uzay aracı Mars’tan ilk iki örneğini aldı.

Perseverance 1 Eylül’de, Rochette adı verilen yassı bir kayayı deldi ve yaklaşık bir parmak boyutundaki bir tüpü taşla doldurdu. Bu ileri incelemeler için Dünya’ya gönderilecek olan ilk örnek. 7 Eylül’deyse, uzay aracı aynı kayadan ikinci bir örnek daha aldı. Şimdi, bu örneklerin ikisi de aracın gövdesinin içindeki hava geçirmez tüplerde saklanıyor.

Uzay aracının Mars’tan ilk örnek alma girişimi, örneğin parçalanarak toza dönüşmesiyle sonuçlanmış ve tüp boş kalmıştı.

Kayanın dokusu ve kimyası üzerinde yapılan uzay aracı ölçümleri, onun bazalttan oluştuğunu ve çok eski bir lav akıntısının bir parçası olabileceğini gösteriyor.

NASA’nın Jet İtki Laboratuvarı’ndan Katie Stack Morgan, bunun faydalı olduğunu çünkü volkanik kayaların yaşlarını iyi koruduklarını söylüyor. Dünya’daki bilim insanları örneği elde ettikleri zaman, kayanın kesin yaşını bulmak için belirli elementlerin ve izotopların konsantrasyonlarını kullanabilecekler.

Rochette Tuz Mineralleri De İçeriyor

Rochette aynı zamanda, muhtemelen uzun zaman süreçleri boyunca suyla etkileşimde bulunduğunda oluşmuş olan tuz mineralleri de içeriyor. Stack Morgan, bunun yer altı suyunun Mars’ın yüzey altı boyunca hareket ettiğini ve belki de kayalar içinde yaşanabilir ortamlar oluşturduğunu gösterebileceğini söylüyor.

Gelecekte yapılacak bir görev bu kayaları bir kez Dünya’ya getirdiğinde, bilim insanları o tuzların içlerinde hapsolmuş olabilecek çok küçük sıvı kabarcıklarını arayabilirler. Araştırmacılar bunun, Jezero Kraterinin ıslak ve antik bir Mars yaşamını devam ettirebilir durumda olduğu haline kısa bir bakış sağlayacağını belirtiyorlar.

Ama bilim insanlarının sabırlı olmaları gerekiyor çünkü herhangi bir örneğin Dünya’ya geleceği en erken tarih 2031 yılı.

Orijinal makale: Science News