Plastiklerde Kullanılan Kimyasallar Endişe Veriyor

Plastikler kullanışlı, ucuz ve son derece popülerler. Her yıl, dünya genelinde 350 milyon tondan fazla plastik üretiliyor. Bunlar çok çeşitli kimyasalları içeriyorlar ve bunların arasında insanlar ve çevre için önemli bir risk oluşturan maddeler de bulunuyor. Ancak plastiklerde bulunan kimyasalların sadece çok az bir bölümü halk tarafından biliniyor ve çok az bir bölümü üzerinde kapsamlı çalışmalar yapılmış durumda.

ETH Zürih’te bir profesör olarak görev yapan Stefanie Hellweg liderliğindeki bir araştırmacılar ekibi, şimdi ilk kez dünya pazarında plastik üretimi ve işlemesinde kullanılmak üzere var olan plastik monomerlerin, katkı maddelerinin ve işleme yardımcılarının kapsamlı bir veri tabanını oluşturdu ve bunları sistemli bir şekilde kullanım kalıpları ve risk potansiyellerine göre kategorize etti. Environmental Science & Technology’de yayınlanan çalışma, plastiklere bilerek katılan kimyasallar dünyasına aydınlatıcı ama endişe verici bilgiler sağlıyor.

Ekip plastikte yaklaşık 10,500 kimyasal olduğunu belirledi. Bunların birçoğu ambalajlarda (2,489), tekstil ürünlerinde (2,429) ve gıdayla temas eden malzemelerde (2,109) kullanılıyor; bazılarıysa oyuncaklar (522) ve aralarında maskelerin (247) de bulunduğu tıbbi araçlar için. Araştırmacılar belirlenen 10,500 maddenin 2,480’ini (yüzde 24), potansiyel olarak endişe verici madde şeklinde kategorize ettiler.

Bu Tür Maddelere Maruz Kalmanın Sağlık Üzerinde Negatif Etkileri Olabilir

Araştırmacılardan Helene Wiesinger, “Bu, plastiklerde kullanılan tüm kimyasalların neredeyse dörtte birinin ya yüksek derecede kararlı olduğu, ya organizmalarda biriktiği ya da toksik olduğu anlamına geliyor. Bu maddeler genellikle sudaki yaşam için toksikler, kansere neden oluyorlar ya da belirli organlara zarar veriyorlar,” diyor.

Potansiyel olarak endişe verici olan maddelerin yüzde 53’ü ABD’de, AB’de ya da Japonya’da regüle edilmiyor. Daha şaşırtıcı olansa, 901 tehlikeli maddenin bu bölgelerde gıdayla temas eden plastiklerde kullanım için onaylanmış olması. Ve belirlenen potansiyel olarak endişe verici bu maddelerin yaklaşık yüzde 10’u üzerinde yapılmış bilimsel çalışmalar da bulunmuyor.

Araştırmacılar bu tür maddelere maruz kalmanın tüketicilerin ve çalışanların sağlığı ile kirlenen ekosistemler üzerinde negatif etkilerinin olabileceğini belirtiyorlar. Bu tartışmalı kimyasallar aynı zamanda geri dönüşüm süreçlerini ve geri dönüştürülen plastiklerin güvenliğini ve kalitesini de etkileyebilir.

Sürdürülebilir bir döngüsel plastik ekonomisi hedefinin peşinde olan araştırmacılar, etkili bir küresel kimyasal yönetimi için kuvvetli bir ihtiyaç gördüklerini söylüyorlar.

Orijinal makale: Phys.org