İnsan Kalbinin Detaylı Bir Haritası Çıkarıldı

Bilim insanları kalbin nasıl işlediğini anlamak ve kardiyovasküler hastalıklarda ters giden şeyin ne olduğuna ışık tutmak için, sağlıklı bir insan kalbinin detaylı bir hücresel ve moleküler haritasını çıkardılar.

Harvard Üniversitesi Tıp Fakültesi araştırmacılarının liderliğini yaptığı, Nature’da yayınlanan çalışmada, ekip insan kalbinin bugüne kadarki en kapsamlı hücre atlasını oluşturmak için neredeyse yarım milyon hücreyi bireysel olarak analiz etti.

Atlas hücrelerdeki büyük çeşitliliği gösteriyor ve kalp kası hücrelerinin türlerini, kalbi koruyucu bağışıklık hücrelerini ve karmaşık bir kan damarı ağını ortaya koyuyor. Atlas aynı zamanda, hücrelerin kalbin çalışmaya devam etmesini sağlamak için birbirleriyle nasıl iletişim kurduğunu da öngörüyor.

İnsan vücudundaki tüm hücre türlerini haritalandırmak üzere yürütülen İnsan Hücre Atlası isimli girişimin bir parçası olan çalışmada kalp hakkında elde edilen bu yeni moleküler ve hücresel bilgiler, kalp hastalıklarının daha iyi anlaşılması ve yüksek derecede kişiselleştirilmiş tedavilerin geliştirilmesi konularında umut vaat ediyor. Araştırmacılar ayrıca, çalışmanın gelecekte rejeneratif tıbba dayalı tedaviler için de bir zemin hazırladığını söylüyorlar.

Kardiyovasküler Hastalıklar Her Yıl Tahmini Olarak 17.9 Milyon İnsanın Ölümüne Yol Açıyor

Kardiyovasküler hastalıklar dünya genelinde ölümlerin başlıca nedenini
oluşturuyor ve her yıl tahmini olarak 17.9 milyon insanın ölümüne yol açıyor.

Araştırmacılar yaptıkları çalışmada, kalpleri sağlıklı olan ama nakil için uygun olmayan 14 organ bağışçısından elde edilen kalplerin altı farklı bölgesinden olan yaklaşık 500,000 hücreyi ve hücre çekirdeğini incelediler.
Tek hücre analizi, makina öğrenmesi ve görüntüleme tekniklerinden oluşan bir kombinasyon kullanarak, ekip her bir hücrede tam olarak hangi genlerin devrede ve devre dışı olduğunu görebildi.

Araştırmacılar çalışmalarında kalbin farklı bölgelerindeki hücrelerde büyük farklılıklar olduğunu keşfettiler. Onlar ayrıca, kalbin her bölgesinin spesifik hücre alt kümelerine sahip olduğunu da gözlemlediler. Bu bulgu, bu hücrelerin tedavilere farklı yanıtlar vereceğini işaret ediyor.

Çalışmanın araştırmacılarından olan Harvard Tıp Fakültesi’nden Daniel Reichart, “Kalp genelindeki bölgesel farklılıklar konusunda bilgi sahibi olarak, yaşın, egzersizin ve hastalıkların etkilerini değerlendirmeye başlayabiliriz ve kardiyoloji alanını hassas tıp dönemine doğru itmeye yardımcı olabiliriz,” diyor.

Araştırmacılardan Norbert Hübner ise, tüm kalp hücreleri ve onların gen
aktiviteleri hakkında bilgi sahibi olmanın, kalbin nasıl işlediğini anlamanın ve kalbin strese ve hastalığa nasıl tepki verdiğini çözmeye başlamanın temel şartı olduğunu söylüyor.

Orijinal makale: The Harvard Gazette