Suudi Arabistan’da 120,000 Yıllık Ayak İzleri Bulundu

Yaklaşık 120,000 yıl önce bir gün, birkaç insan şu anda Suudi Arabistan’daki
Nefud Çölü olan yerde bulunan antik bir gölün kıyısında yürüdü. Onlar biraz temiz su içmek ya da fil, yaban eşeği ve deve sürülerini izlemek için bir süreliğine durmuş olabilirler. Oradan geçmelerini takip eden birkaç saat içindeyse, bu insanların ve hayvanların ayak izleri kurudu ve neticede fosilleşti.

Çalışmayı yapan ekibin lideri ve bir arkeolog olan Max Planck İnsan Tarihi Bilimi Enstitüsü’nden Michael Petraglia, “Bunlar Arabistan’da bulunan insana ait ilk gerçek ayak izleri,” diyor.

Arap Yarımadası uzun zamandır eski insanların Afrika’dan çıkıp Orta Doğu ve Avrasya’ya göç ederken kullandığı belirgin rota olarak görülüyor.
Petraglia ve çeşitli ülkelerden olan meslektaşları, on yıl boyunca uydu
görüntülerini kullanarak ve arazi araştırmaları yaparak Arap Yarımadası’nı
taradıktan sonra, aralarında Nefud’daki Alathar isimli bu göl yatağının da
bulunduğu on binlerce antik göl yatağı tespit ettiler. Araştırmacılar burada
yüzlerce ayak izi buldular. Bu izlerin neredeyse 400 tanesi, aralarında bir yaban eşeği, dev bir bufalo, filler ve develerin de olduğu hayvanlar tarafından bırakılan izlerdi. İzlerin sadece yedi tanesi kesin olarak insana ait ayak izleri olarak belirlendi.

Ayak İzlerinin Homo Sapienslere Ait Olduğu Sonucuna Varıldı

Science Advances’de yayınlanan çalışmada, bu izlerin boyutlarını ve şekillerini modern insanların ve Neandertallerin ayak izleriyle karşılaştıran araştırmacılar, bunların muhtemelen daha uzun ayakları, daha uzun boyları ve daha küçük kütleleri olan insanlar tarafından oluşturulduğu; yani bunların Neandertallerden ziyade Homo sapienslere ait olduğu sonucuna vardıklarını bildirdiler.

Araştırmacılar sediment katmanlarının yaşlarının da bu izlerin H. sapiensler tarafından oluşturulduğunu işaret ettiğini söylüyorlar. Ekip yaptığı ölçümler neticesinde, ayak izlerinin üzerindeki ve altındaki sedimentleri 121,000 ve 112,000 yıl öncesine dayandırdı.

Araştırmacılardan Mathew Stewart, Neandertallerin bu tarihte Orta Doğu’da olmadığını ve dolayısıyla da bu ayak izlerini bırakanların H. sapiensler olmasının daha muhtemel olduğunu düşündüklerini söylüyor.

Cambridge Üniversitesi’nden paleoantropolog Marta Mirazon Lahr ise, bu ayak izlerinin insanların Afrika ve Arabistan arasında uzun mesafeler katetme becerisine sahip olduğunu gösterdiğini ve bunun ilgi uyandırıcı olduğunu belirtiyor.

Orijinal makale: ScienceMag