Dünyanın İki Katı Büyüklüğünde Bir Gezegen Keşfedildi

Dünya, Wolf503b ve Neptün'ün büyüklük karşılaştırması. Ortadaki Wolf503b'nin mavi çizimi temsilidir.

Kanadalı, Amerikalı ve Alman araştırmacılardan oluşan bir ekip Wolf 503b adı verilen yeni bir gezegen keşfetti. Dünya’nın iki katı büyüklüğündeki gezegen Virgo takım yıldızında Dünya’dan 145 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor ve çok yakınında yer alan yıldızının etrafında dönmesi altı gün alıyor.

NASA’nın Kepler Uzay Teleskobundan sağlanan veriler kullanılarak yapılan keşif, Güneş sistemimizin dışında bulunan bu gezegenin yıldızının eski bir ‘portakal renkli cüce yıldız’ olduğunu ve güneşin iki katı yaşında olmasına rağmen ondan sadece birazcık daha az parlak olduğunu da ortaya koydu.

Wolf 503b gezegeninin ilginç olmasının sebeplerinden biri onun boyutu. Kepler teleskobu sayesinde Samanyolu’nda yıldızlarına yakın yörüngede olan gezegenlerin çoğunun Wolf 503b boyutlarında olduğu biliniyor; yani yaklaşık Dünya ve Dünya’dan dört kat büyük olan Neptün kadar. Ancak bizim Güneş sistemimizde buna benzer gezegenler olmadığından, astronomlar onların küçük ve kayalık zeminli ‘süper Dünya’lar’ mı, yoksa gaz yapılı Neptün’ün küçük versiyonları mı olduklarını merak ediyorlar. Araştırmacılar Wolf 503b gezegeninin detaylı incelemeye olanak tanıyacak kadar parlak bir yıldıza sahip olan gezegenlerden biri olduğunu belirtiyorlar.

Atmosferi İncelenecek

Wolf 503b sisteminin merak uyandırmasının bir diğer sebebi de yıldızın Dünya’ya nispeten yakın ve çok parlak olması. Çünkü parlak yıldızlar konusunda yapılacak olası incelemelerden biri de, onların yörüngelerindeki gezegenlerin kütlelerini belirlemek için radyal hızlarını ölçmeyi içeriyor. Kütle ve Kepler gözlemleriyle belirlenen radyal hız gezegenin kütle yoğunluğunu ortaya koyuyor ve bu da onun yapısı hakkında araştırmacılara bilgi veriyor.

Wolf 503b, parlaklığı nedeniyle yaklaşan James Webb Uzay Teleskobu incelemeleri için öncelikli hedef olacak. Hubble’dan çok daha gelişmiş bir teknolojiye sahip olan bu teleskop uzaya fırlatıldığında, Wolf 503b gezegeninin atmosferinin kimyasal içeriğini incelemek ve hidrojen ve su gibi moleküllerin varlığını tespit etmek mümkün olacak. Yapılacak bu incelemeler gezegenin atmosferinin Dünya ya da Neptün’ünkine benzeyip benzemediğini öğrenmek veya Güneş sistemimizdeki gezegenlerden tamamen farklı bir yapıya sahip olup olmadığını anlamak için büyük önem taşıyor.

Benzer gözlemler Kepler’ın bulduğu çoğu gezegen üzerinde yapılamıyor çünkü genellikle bu gezegenlerin yıldızları çok daha az bir parlaklığa sahip oluyor.