Macaristan’da kemikleri ve aletleri bozulmamış birinci yüzyıldan kalma Romalı doktor bulundu

ELTE Beşeri Bilimler Fakültesi ve Eötvös Loránd Araştırma Ağı, son derece nadir görülen bir bulguyla, Romalı bir doktorun ve aletlerinin ortaya çıkarıldığını bir basın açıklamasıyla duyurdu.

ELTE Üniversitesi araştırmacıları, Jász Müzesi ile iş birliği içinde, Budapeşte’den yaklaşık 49 mil (80 km) uzaklıkta, Jászberény şehri yakınlarında bir ön manyetometre alan araştırması kullanarak doktorun mezarını keşfettiler.

Bu saha araştırmaları, Dünya’nın manyetik alanının gücünü ve yönünü ölçen bir manyetometre kullanımını içerir. Ölçümlerin düzenli aralıklarla kaydedilmesiyle oluşturulan manyetik harita daha sonra gömülü nesneleri tespit etmek için kullanılır.

Ön araştırmalarla belirlenen alanda kazı yapan ekip, 2000 yıldır dokunulmamış gibi görünen mezarı ortaya çıkardı ve hekimin kalıntıları, kafatası ve bacak kemikleriyle birlikte iki ahşap sandık buldu.

Bu sandıklarda pens, cımbız ve neşter gibi doktorun cerrah olduğunu gösteren yüksek kaliteli tıbbi aletler bulundu. Bakırdan yapılmış bu neşterler gümüşten süslü tasarımlara ve değiştirilebilir çelik bıçaklara sahipti.

Şimdiye kadar, benzer tasarımlara sahip eksiksiz bir tıbbi set yalnızca Pompei’de keşfedilmişti.

Ekip ayrıca doktorun dizinin yanında, otları ve diğer şifalı bitkileri karıştırmaya yaramış olabilecek bir öğütme taşı buldu.

Radyokarbon tarihleme, iskelet kalıntılarının ve diğer eşyaların birinci yüzyıla ait olduğunu ortaya çıkardı. Araştırmacılar doktorun 50 ila 60 yaşlarında olduğunu tespit ederken, ölüm nedeni hala bilinmiyor.

Doktorun imparatorluk merkezlerinde eğitim gördüğü ve birini tedavi etmek için bu bölgeye gittiği düşünülüyor. Ancak doktorun kökenini belirlemek için iskelet üzerinde daha fazla izotop analizi yapılması gerekiyor.

Jász Müzesi’nde arkeolog ve müzeci olan András Gulyás, Arkeonews’e yaptığı açıklamada, doktorun Jászság bölgesine yüksek prestijli yerel bir lideri iyileştirmek için mi yoksa Roma askeri lejyonlarına eşlik etmek için mi gittiğinin net olmadığını söyledi.

ELTE Arkeoloji Enstitüsü Müdürü Prof Dr. Vida Tivadar’ın bulgularını sunduğu ve ortaya çıkarılan objeleri sergilediği bir basın toplantısı 25 Nisan’da düzenlendi.

Semmelweis Tıp Tarihi Müzesi Müdürü Benedek Varga kazıyı “dünya çapında bir sansasyon” olarak nitelendirdi.

Birinci yüzyıl, Jászság’da Kelt döneminin Sarmatyalı nüfusu ile Roma dönemi arasında bir geçiş dönemine sahne oldu.

Bu kazının arkeologlara ve araştırmacılara antik Roma tıp uygulamaları ve o dönemde bölgede yaşananlar hakkında daha fazla fikir vermesi bekleniyor.