Mısır’ın Büyük Piramidi’ndeki kozmik ışınlarla çözülen gizli koridor

2016 yılında keşfedilen 4500 yıllık Büyük Giza Piramidi’ndeki 9 metre uzunluğundaki bir koridorun haritası çıkarıldı ve araştırmacılar, içeriye bakmak için küçük bir kamera kullandılar.
Mısır’daki 4500 yıllık Büyük Giza Piramidi’nin derinliklerine gömülmüş daha önce gizlenmiş bir koridor ilk kez ayrıntılı olarak haritalandı ve araştırmacılar ayrıca bir endoskopik kamera kullanarak içeriye bir göz attılar.
Koridor ilk olarak 2016 yılında keşfedildi, ancak araştırmacılar erişim sağlamak için anıta zarar vermek istemediler. Piramit, antik dünyanın yedi harikasından hala ayakta kalan tek yapıdır ve bin yıl boyunca 146 metre ile dünyanın insan yapımı en yüksek yapısı olmuştur. Firavun Khufu’nun hükümdarlığı sırasında MÖ 2560 civarında inşa edilmiştir.
Uluslararası bir araştırma ekibi, Japonya’daki Nagoya Üniversitesi’ndeki akademisyenler tarafından geliştirilen kozmik ışın müon radyografisi adı verilen bir teknik kullanarak, koridorun 9 metre uzunluğunda ve yaklaşık 2 metreye 2 metrelik bir enine kesite sahip olduğunu doğrulamayı başardı.
Kozmik ışın müon radyografisi, piramitten geçen müonların seviyesini izler. Bu parçacıklar, kozmik ışınlardan kaynaklanan doğal bir radyasyon şeklidir ve sürekli olarak Dünya yüzeyini bombalamaktadır. Teknikte araştırmacılar, anıtın etrafındaki çeşitli noktalara yerleştirilmiş müon dedektörlerini kullanıyor. Müonlar kısmen piramitleri inşa etmek için kullanılan taş tarafından emilir, bu da yöntemin araştırmacıların yapı içindeki boşlukları belirlemesine izin verdiği anlamına gelir.
Bu yaklaşım, Giza’da ilk kez kullanıldığı 1971’den beri piramitlerin iç yapılarını haritalamak için kullanılıyor.
Koridorun kesin haritasını kullanan araştırmacılar bir fırsat belirlediler. Fransa’daki Paris-Saclay Üniversitesi’nden Sébastien Procureur, “Endoskopinin mümkün olduğu kadar yüzeye yakın olduğunu fark ettik” diyor.
Binlerce yıldır koridorun ilk görüntüsünü elde etmek için tıbbi prosedürlerde kullanılanlara benzer küçük bir kamera yerleştirdiler.
Procureur, “Boşluğun orada olduğunu biliyorduk ama onu gördüğünüzde tabii ki tamamen farklı oluyor” diyor. “Bunu gördüğümüzde garip hissettik.”
Yine de Procureur bir şeyden memnundu. “Tartışmalı bir görüş, ancak boşluk boş olduğu için rahatladım. Bir mezarın açılışına katılmak istemezdim.”
Kaynak: New Scientist