HIV Enfeksiyonunun Kritik Adımları Bir Deney Tüpünde Ortaya Konuldu

Bilim insanları en sonunda, HIV enfeksiyonunun ilk adımlarını bir deney
tüpünde yeniden yarattılar ve eylem halindeki virüsün inanılmaz derecede
yakından olan görüntülerini ortaya koydular.

Bu hayret verici görüntüler, virüsün merkezinde yer alan ve onun RNA olarak bilinen genetik materyalini içeren kapsiti gözler önüne seriyor. Bir hücreye girmeden önce, kapsit bir zarfla çevrili oluyor ve bu zarf konak hücreyle kaynaşarak kapsitin içeri girmesine izin veriyor. Ardından da RNA hücrenin çekirdeğine taşınıyor. Yoldayken RNA kopyalanıyor ve bir kez hücre çekirdeğinin içinde olduğunda, konağın DNA’sını istila ediyor.

Science’da yayınlanan çalışma bu kopyalanma sürecine daha yakından bakarak, kapsitin enfeksiyonda kritik önemde bir rol oynadığını ve virüsün kendi genomunu konak hücreninkiyle karıştırması için spesifik kriterlerin karşılanması gerektiğini vurguluyor.

Araştırmacılardan Wesley Sundquist, HIV enfeksiyonunun ilk adımlarının nasıl yeniden yaratılacağını bilmenin, replikasyon sürecini incelemek için çok daha fazla araca sahip olmak anlamına geldiğini söylüyor. Çalışma özellikle de, HIV’in konak genomunu nasıl istila ettiğini incelemek için kullanılabilecek hücresiz bir sistemi tanımlıyor. Uzmanlar böyle bir sistemin birçok laboratuvarda yapılan HIV deneylerinde bir devrim yaratabileceğini söylüyorlar.

Sistem İlaç Geliştirme Alanında Da Fayda Sağlayabilir

Sundquist deney tüpü kullanılarak yapılan bu deneylerin HIV enfeksiyonunun bazı yönlerini çok detaylı bir şekilde yakaladığını ancak sürecin her adımını yeniden yaratamadıklarını söylüyor. Enfeksiyon genellikle virüsün dış membranı konak hücrenin membranıyla kaynaştığında başlıyor ama hücresiz bir sistemde araştırmacıların bu adımı atlaması gerekti. Moleküllerin bilgisayar modelleri ve bir elektron mikroskobu kullanılarak yapılan çalışmada, hücresel koşullar da
mükemmel bir şekilde yeniden yaratılabilmiş değil.

Ancak bu yeni hücresiz sistemle, bilim insanları şimdi hücresiz bir ortamda
gözlemler yapabilir ve aynı davranışların gerçek hücrelerde de meydana gelip gelmediğini kontrol edebilirler. Buna ek olarak, sistem ilaç geliştirme alanında da fayda sağlayabilir.

Sundquist bu hücresiz olarak gerçekleştirilen çalışmanın kapsitin HIV
enfeksiyonunun kritik önemdeki bir parçası olduğunun altını çizdiğini ve kapsiti bozmanın virüsün çoğalma becerisini sınırlayabileceğini belirtiyor.

Orijinal makale: LiveScience