İmkansız Olanı Görebilen Kuantum Mikroskop Geliştirildi

Queensland Üniversitesi araştırmacıları büyük bir bilimsel atılım gerçekleştirdiler ve aksi halde görmenin imkansız olacağı biyolojik yapıları ortaya koyabilen bir kuantum mikroskop geliştirdiler.

Bu biyoteknoloji alanındaki uygulamaların zeminini hazırlıyor ve bu uygulamalar biyoteknolojinin çok daha ötesine geçip, navigasyondan tıbbi görüntülemeye kadar değişen alanlara da uzanabilir.

Mikroskop kuantum dolanıklığı bilimiyle çalışıyor.

Nature’da yayınlanan çalışmanın araştırmacılarından Profesör Warwick Bowen, mikroskobun en iyi mevcut teknolojinin ötesinde bir performansa sahip olan ilk dolanıklık bazlı sensör olduğunu söylüyor.

Profesör Bowen, “Bu buluş daha iyi navigasyon sistemlerinden daha iyi MR makinalarına kadar birçok yeni teknolojiye yol açacak. En sonunda, dolanıklığı kullanan sensörlerin mevcut, kuantum olmayan teknolojilerin yerini alabileceğini gösterdik,” diyor.

Ekibin kuantum mikroskobunun önemli başarılarından biri, onun geleneksel ışık bazlı mikroskopideki “zorlu bir engeli” aşabilme becerisi oldu.

Hücreyi Tahrip Etmeden Yüzde 35 Oranında Daha Yüksek Bir Netlik Sağlıyor

Profesör Bowen, “En iyi ışık mikroskopları Güneş’in milyarlarca katı parlaklıkta olan lazerleri kullanıyor. Bir insan hücresi gibi hassas biyolojik sistemler bunlar altında sadece kısa bir süreliğine hayatta kalabiliyor ve bu büyük bir engel. Bizim mikroskobumuzdaki kuantum dolanıklık, hücreyi tahrip etmeden yüzde 35 oranında daha yüksek bir netlik sağlıyor ve bu da, bizim aksi halde görülemez olan çok küçük biyolojik yapıları görmemize olanak tanıyor,” diyor.

Mikroskobun canlı sistemlerin daha iyi anlaşılmasından daha gelişmiş tanı teknolojilerine kadar birçok fayda sağlayacağını söyleyen Profesör Bowen, teknoloji alanında kuantum dolanıklık için potansiyel olarak sonsuz fırsat olduğunu belirtiyor.

Profesör Bowen, “Kuantum dolanıklık hesaplama, iletişim ve algılama alanlarında bir devrim yaratmaya başlıyor. Tamamen güvenli iletişim, birkaç on yıl önce kuantumun geleneksel teknolojiler karşısındaki mutlak avantajının ilk örneği olarak gösterildi. Hiçbir geleneksel bilgisayarın yapamadığı kadar hızlı bir hesaplama, iki yıl önce Google tarafından kuantumun hesaplama alanındaki ilk mutlak avantajı olarak gösterildi. Yapbozun son parçası algılama alanıydı ve şimdi de biz bu açığı kapattık. Bu çok çeşitli teknolojik devrimlerin kapısını açıyor,” diyor.

Orijinal makale: Phys.org