Güneş Kuşlarının Yanardöner Tüyleri Diğerlerinden Daha Fazla Isınıyor

Journal of the Royal Society Interface’de yayınlanan bir çalışmaya göre, güneş kuşlarının göz alıcı, yanardöner tüyleri diğer türdeki tüylerden daha fazla ısınıyor ve muhtemelen de sıcak ve güneşli havalarda serin kalmayı daha zor bir hale getiriyor.

Yapılan bu yeni çalışmada, Bilbao, İspanya’da bulunan Biofisika Enstitüsü’nden biyofizikçi Svana Rogalla ve meslektaşları, Chicago’daki Field Müzesi’nde korunan 15 güneş kuşu türünü incelediler. Örnekleri güneş ışığını taklit eden bir lambanın altında ısıtan araştırmacılar, sonrasında korunmuş durumdaki kuşların tüylerinin ve derilerinin yüzey ısılarını ölçtüler.

Ekip yanardöner tüylerin, sadece pigment bazlı renkleri olan tüylerden daha fazla ısındığını buldu. Örneğin, göğüs tüylerinde, ışığa birkaç dakika maruz kaldıktan sonra, yanardöner tüyler tüy yüzeyinde ortalamada yaklaşık 74 Santigrat dereceyken, sarıdan kırmızıya karotenoid pigmentleri olan tüyler sadece 63 Santigrat derecenin biraz üzerine çıktı. Bu ısı deriye de geçti ve yanardöner tüylerin altındaki deriler, zeytin yeşili ya da sarıdan kırmızıya pigmentleri olan tüylerin altındaki derilerden yaklaşık 5 ila 8 derece daha sıcak oldu.

Melanin Bu Tüylerin Diğerlerinden Daha Fazla Güneş Radyasyonu Emmesini Sağlıyor

Yanardöner tüylerin parlaklığını yaratan, mikroskobik hava katmanlarından gerçekleşen ışık saçılması, keratin proteini ve melanin içeren melanozom isimli yapılar. Ama Rogalla, bu bol miktardaki melaninin aynı zamanda da bu tüylerin, daha açık renkli ve melanin yönünden daha az zengin olan diğer tüylerden daha fazla güneş radyasyonu emmesini sağladığını ve bunun da ısınmaya katkıda bulunduğunu söylüyor.

Ayrıca, çok güçlü mikroskoplar ve ısı simülasyonları da yanardöner bir tüydeki melanozomların düzeninin ısı emilimini teşvik ettiğini gösterdi. Koyu renkli, yanardöner olmayan bir tüydeki melanozomlar nispeten düzensiz bir halde bulunuyorlar. Ama yanardönerliği üreten mikroskobik yapılardaki melanozomlar daha düzenli ve yoğun bir biçimde dizilmiş halde oluyorlar.

Yanardöner renkler erkek güneş kuşlarında dişilerden daha belirgin oluyor ve bunlar kur yapma davranışlarının gösterilmesinde kullanılıyor.

Ancak çalışmanın deney düzeneğinde dikkat edilmesi gereken önemli bir nokta da bulunuyor. Singapur’daki Yale-NUS Koleji’nden evrimsel biyolog Vinod Kumar Saranathan, çalışmanın sonuçlarının “bakış açısına yerleştirilmesi zor” olabileceğini çünkü deneylerin ölü kuşlar üzerinde yapıldığını söylüyor.

Orijinal makale: Science News