Nesli Tükenmekte Olan Kertenkeleleri Kafein Mi Kurtaracak?

Macquarie Üniversitesi’nden Simon Clulow ve meslektaşları, Conservation Physiology’de yayınlanan çalışmalarında, ciddi ölçüde gelecek vaat eden ve şaşırtıcı bir bileşeni içeren yeni bir sperm dondurma ve canlandırma tekniğini ortaya koyuyor.

Araştırmacılar son yıllarda dev kara kurbağalarının yaşam alanlarına girmesi nedeniyle nüfusları ciddi oranda azalan “goanna” türündeki büyük kertenkelelerden spermler aldılar. Nüfusları yüzde 97’ye varan oranlarda azalan bu büyük kertenkeleler için, kara kurbağaları lezzetli ama öldürücü olan bir yiyecek.

Hangi dondurma tekniğinin en iyi şekilde işe yaradığını ve donmuş spermi çözdükten sonra onu yeniden hareketli hale getirmek için en iyi yolun ne olduğunu keşfetmek üzerinde çalışmaya başlayan araştırmacılar, yaygın olarak kullanılan dimetil sülfoksit (DMSO) isimli bir kriyoprotektanın işe yaradığını buldular. Ancak çözme işlemi sonrasında büyük miktarda hareketli sperm elde edemediler.

Dondurulan Sperm Hücrelerinin Neredeyse Yarısı Kurtarıldı

Ekip bunun üzerine, daha önce kertenkeleler üzerinde denenmemiş olan bir tekniği denemeye karar verdi ve çözme işleminde spermleri uyarmak için onlara kafein ekledi. Ve araştırmacılar bunun sonucunda, dondurma ve çözme işlemi sonrasındaki hareketli sperm sayısında ciddi miktarda bir artış elde ettiler.

İşlemi kusursuzlaştırmak için yapılan bir dizi deneyden sonra, ekip dondurduğu sperm hücrelerinin neredeyse yarısını kurtarabildiğini gördü ve herhangi bir sürüngen türü için bildirilmiş olan en büyük hareketli sperm miktarını elde etmeyi başarmış oldu.

Bu teknik dünya genelindeki sürüngenlerin korunması için gelecek vaat eden yeni bir yol sağlıyor; özellikle de Avustralya kertenkeleleri için. Araştırmacılar çalışmanın sonuçları nedeniyle çok mutlu olduklarını ve bunun kuzey Avustralya’nın eşsiz sürüngenlerinin genetik çeşitliliğini korumak yönünde atılmış büyük bir adım olduğunu söylüyorlar.

Orijinal makale: Phys.org