Salda Gölü Mars’taki Jezero Krateri’ne Çok Benziyor

NASA’nın Perseverance isimli uzay aracı Mars’taki Jezero Krateri’ne iniş yaptı. Uzay aracı orada bölgeyi inceleyecek ve Dünya’ya yollamak için taş örnekleri toplayacak.

Ama Jezero Krateri’nin neye benzediğine dair zaten bir fikrimiz var. Ve bunun nedeni de, Burdur’daki Salda Gölü’nün bu kraterle benzer özelliklere sahip olması.

Bu iki havza da benzer bir mineralojiye ve jeolojiye sahip ve her ikisi de aynı türden karbonat minerallerini ve çökelme özelliklerini içeriyor. Hatta, Jezero Krateri’nin de bir zamanlar bir göl olduğuna inanılıyor.

2019 Yılında Salda Gölü’nde İncelemeler Yapıldı

2019 yılının yazında, Purdue Üniversitesi’nde bir gezegen bilimci olarak görev yapan ve Perseverance bilim ekibinin bir üyesi olan Briony Horgan ve İstanbul Teknik Üniversitesi’nden meslektaşları, Jezero’daki yaşam arayışına rehberlik etmeye yardımcı olmak için incelemelerde bulunmak adına Salda Gölü’nü ziyaret ettiler. Araştırmacılar burada, aralarında karbonat minerali hidromanyezitin de olduğu farklı kökenli çökeltiler buldular.

Araştırmacılar aynı zamanda, Salda Gölü’nün etrafında da “mikrobiyalitler” adı verilen büyük tepeciklerden (mikropların yardımıyla oluşan kayalar) aşındığına inanılan hidromanyezit çökeltiler olduğunu belirlediler. Eğer bunlar Jezero Krateri’nde de varsa, bu geçmişte yaşamın var olduğunun izlerini işaret edebilir.

Son olarak, Salda Gölü’nde göl çevresindeki ana kayadan aşınan kaya
çökeltileriyle dolu alüvyon yelpazeleri de bulunuyor. Bu keşif Perseverance
ekibinin Jezero’daki çökelme süreçlerini daha iyi anlamasına yardım edebilir.

Orijinal makale: Interesting Engineering