Türk Astronomlar Yeni Bir Öte-Gezegen Keşfetti

Ankara Üniversitesi ve Ege Üniversitesinde görevli öğretim üyesi üç Türk bilim insanı ile bir doktora öğrencisi tarafından, Güneş Sistemi’ne 212 ışık yılı uzaklıkta Jüpiter benzeri bir gezegen keşfedildi.

Tübitak Ulusal Gözlemevi’nde gece

Keşif Antalya’daki Tübitak Ulusal Gözlemevi’nde Rus-Türk ortak teleskobu RTT150 ve Japonya Okayama Astrofizik Gözlemevi’nde bulunan teleskop ile yapılan gözlemlerle gerçekleştirildi.

Ankara Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümünden astronom Mesut Yılmaz ve ekibi Dünya’dan yaklaşık 212 ışık yılı uzakta, Güneş’ten 5 kat geniş ve 12 kat parlak olan metal zengini HD 208897 adlı K0 türü bir dev yıldızın yörüngesinde yeni bir gezegen keşfetti. Araştırmaya göre söz konusu öte-gezegen Güneş Sistemi’ndeki Jüpiter gezegenine göre 1,4 kat daha büyük bir kütleye sahip.

Astronom Mesut Yılmaz yaptığı bir röportajda: ”Gezegen, Jüpiter benzeri bir gaz devidir ve dolayısıyla yaşam barındırma ihtimali yoktur. Keşfedilen öte-gezegenin yıldızına olan uzaklığını, Dünya-Güneş arası mesafeye eşittir. Bulduğumuz gezegen ile alakalı bir makale yazdık. Bu makale, astronomi literatürünün en saygın yayınlarından Astronomy&Astrophysics dergisinde yayınlandı. 10 yıllık emeğimizin karşılığını da bu şekilde aldığımızı düşünüyorum.” dedi.

Bir yılı 353 gün olan gezegenin yıldıza uzaklığı yaklaşık olarak Jüpiter’in Güneş’e olan mesafesine eşit. Ancak HD 208897 yıldızı yakıt rezervinin sonlarına geldiği ve kabarmaya başladığı için gezegenin yüzey sıcaklığı oldukça yüksek. Yani yaşama uygun değil.

Yrd.Doç.Dr. Mesut Yılmaz yaptığı açıklamada keşfettikleri yeni gezegene isim koymak istediklerini söyledi. ”Türk”, ‘Türk-1” veya ”Atatürk” isimlerinin aklından geçtiğini belirtti.