Alkol Almak Dikkati Destekleyen Bir Kimyasalı Engelliyor

San Antonio’da bulunan Teksas Üniversitesi Sağlık Bilimleri Merkezi’nden araştırmacılar, yaptıkları yeni bir çalışmada, alkol kullananların etki altındayken neden dikkat vermede zorluk yaşadıkları konusuna katkı sağlayabilecek olan bir beyin kimyasını rapor ettiler.

Nature Communications’da yayınlanan çalışmanın araştırmacılarından Dr. Martin Paukert, “Biz bir şeye odaklanmak istediğimizde veya bir iskemleden kalkıp aktif duruma geçtiğimizde, bir beyin sapı çekirdeği norepinefrin isimli bir kimyasal salgılıyor. Akut alkol maruziyeti beyindeki bu sinyali engelliyor,” diyor.

Bilim insanları bir iş için dikkat gerektiğinde beyinde norepinefrin salgılandığını biliyorlardı ancak önceden bundan sonrasında ne olduğunu tam olarak anlamış değillerdi. Ama şimdi, Dr. Paukert ve ekibi, norepinefrinin Bergmann glia adı verilen hücrelerin üzerindeki reseptörlere bağlandığını gösterdiler. Bu durum, bu hücrelerde kalsiyum artışı meydana gelmesine yol açıyor.

Bergmann gliaların beyin sapına yakın bir bölge olan beyincikteki astrositler olduğunu belirten Dr. Paukert, bildikleri kadarıyla bu çalışmanın norepinefrinin memelilerde direkt olarak Bergmann glialardaki reseptörlere bağlandığını ve kalsiyum artışı yoluyla onları aktive ettiğini tanımlayan ilk çalışma olduğunu söylüyor.

Kortikal Astrositlerde De Aynı Olayın Meydana Geldiği Gösterildi

Araştırmacılar yapıkları çalışmada Bergmann glia hücrelerine odaklandılar ama aynı zamanda kortikal astrositlerde de aynı olayın meydana geldiğini gösterdiler. Dr. Paukert, “Büyük ihtimalle, akut alkol intoksikasyonu beyin genelindeki kalsiyum aktivasyonunu engelliyor,” diyor.

Etki altındaki insanların yürürken dengesi bozuk oluyor. Araştırmacılar çalışmalarında, Bergmann glia hücrelerindeki kalsiyum artışı engellenmesinin bu durumu da açıklayacağını bulmayı beklediler ama bu olmadı. Dr. Paukert Bergmann gliadaki kalsiyum artışının motor koordinasyon için kritik önemde olmadığını ve bunun biraz şaşırtıcı olduğunu çünkü beyinciğin klasik olarak motor kontrol üzerindeki rolüyle bilindiğini söylüyor.

Dr. Paukert, “Bulgularımız beyinciğin motor olmayan işlevler üzerinde de önemli rolleri olduğu ve astrositlerin aynı zamanda da bilişsel işlevlerde aktif olarak görev alabildiği yönündeki güncel fikirlerle uyumlu,” diyor.

Araştırmacılar bu çalışmanın canlı hayvanlar üzerinde gerçek zamanlı olarak yapıldığını ve en gelişmiş teknolojilerin kullanıldığını belirtiyorlar.

Orijinal makale: NeurocienceNews