Bilim İnsanları Veri Depolamak İçin Canlı Bakterilerin DNA’larına Yöneliyorlar

Bilim insanları yakın zaman içinde demode ve çağ dışı hale gelmesi pek mümkün görünmeyen bir veri depolama yöntemi geliştirdiler.

Nature Chemical Biology’de yayınlanan çalışmada, Columbia Üniversitesi araştırmacıları canlı bakterilerin DNA’larına veri yazarak, giderek gelişmekte olan DNA’da veri depolama alanına katkıda bulundular.

Ekip yayınlanan makalede, “Bu çalışma, direkt bir dijitalden biyolojiğe veri depolama çerçevesi oluşturuyor,” diyor.

Columbia Üniversitesi araştırmacıları, DNA’da veri depolamanın canlı organizmalarla yapılıp yapılamayacağını bulmak istediler. Sonuçta, canlı bir organizmanın içine veri depolandığında bu verilerin uzun zaman kalıcı olduğunu ve bununla da kalmayıp, organizmanın yavrusuna da aktarılabildiği bulgusuna ulaştılar.

Harris Wang liderliğindeki ekip, geçtiğimiz iki sene boyunca bu canlı organizma DNA’sı çalışması üzerinde çalıştı. Araştırmacılar kaydettikleri en son gelişmede, “Merhaba Dünya!” kelimelerini yazmak için bakteriyel hücrelere 72 bit veri kodlamayı başardılar.

CRISPR Gen Düzenleme Tekniği Kullanıldı

Yapılan çalışmada, araştırmacılar verileri aktif genlere depolayabilmek için CRISPR adı verilen gen düzenleme tekniğini kullandılar.

Elbette ki, 72 bit küçük bir veri miktarı ama bu bir başlangıç.

Bu alanda faaliyet gösteren bilim insanları, DNA’da veri depolamanın üzerinde emek harcamaya değer bir uğraş olduğunu söylüyorlar. Sonuçta hepimiz, bu veri depolamanın ve DNA bilgisayarlarının hesaplama gücünün canlı ifadeleriyiz.

Tek bir santimetreküpe 10 trilyonu aşkın DNA molekülü sıkıştırılabiliyor. Bu nedenle, teoride, bir santimetreküplük materyal aynı anda 10 trilyon hesaplama yapabilir ve 10 terabayt veri tutabilir.

Yapılan başka çalışmalar da DNA’da veri depolama alanına katkılarda bulundular. Örneğin, Kuzey Carolina Eyalet Üniversitesi araştırmacıları, yakın zaman önce DORIS adı verilen ve oda sıcaklıklarında çalışan yeni bir DNA veri yönetim sistemi geliştirdiler.

Columbia Üniversitesi araştırmacılarının çalışması her ne kadar yeni DNA’da veri depolama alanında erken bir adım olsa da, kesinlikle umut vaat ediyor. Araştırmacılar CRISPR gen düzenleme tekniğini kullanarak, hesaplamanın son derece kuvvetli olan yeni bir formunun kilidini açabilirler.

Orijinal makale: Interesting Engineering