James Webb Uzay Teleskobu devasa aynasını açmayı bitirdi

Uzay teleskobu, tam konuşlandırmayı sağlamak için bir dizi önemli adımı başarıyla tamamladı ve şimdi Dünya’dan 1,5 milyon kilometre uzaktaki nihai hedefine devam edecek.

James Webb Uzay Teleskobu (JWST) tamamen monte edildi. Altın kaplama altıgen reflektörlerden oluşan 6,5 metre genişliğindeki ana aynası, hafta sonu döndürülerek yerine yerleştirildi.

25 Aralık’ta Fransız Guyanası’ndan bir Ariane 5 roketiyle paketlenip fırlatıldıktan sonra Aynanın yerine kilitlenmesi JWST’nin uzun açılımının son adımını işaret ediyor. JWST, şimdiye kadar uzaya yerleştirilmiş en gelişmiş teleskoptur ve ilk yıldızları görüntülemek için evrende her zamankinden daha ileriyi görecektir.

En büyük, en karmaşık operasyonlar sorunsuz bir şekilde geçmiş olsa da, JWST’nin Dünya’dan 1,5 milyon kilometre uzaklıktaki L2 adlı yerçekimsel olarak kararlı bir yörüngeye, hedefine varmadan önce halledilmesi gereken bazı şeyler var.

Teleskopun, tam olarak L2’ye itilmesi için üçüncü bir rota düzeltme yanması yapması gerekir. Ariane 5 roketinin doğruluğu sayesinde ilk iki rota düzeltmesi beklenenden daha az yakıt kullandı. Bu, NASA mühendislerine göre JWST’nin beklenen 10 yıllık çalışma süresinden “önemli ölçüde” daha uzun sürmesi gerektiği anlamına geliyor. JWST bilim insanları, Ocak ayı sonlarında yapılması planlanan üçüncü ateşlemenin de aynı şekilde sorunsuz geçeceğini umuyor.

JWST’nin altın kaplama aynalarının 18inin de teleskop optiklerini hizalamak için ayarlanması gerekecek. NASA mühendisleri, 126 ayna motorunu yerlerine esnetmek için birkaç ay boyunca hareket ettirecek. Hizalama tamamlandıktan sonra, bilimsel araçlar, bu yıl Mayıs veya Haziran aylarında derin evreni görüntülemeye hazır olmadan önce son bir kalibrasyondan geçecek.

Avrupa Uzay Ajansı’ndan (ESA) Günther Hasinger yaptığı açıklamada, “Karmaşık teleskopun başarıyla açılmasından heyecan duyuyoruz” dedi. “Şimdi optik hizalama, cihazın devreye alınması ve son olarak büyüleyici ilk bilim sonuçları için nefesimizi tutuyoruz.”

JWST konumuna hareket ettikçe, teleskop güneşten, Dünya’dan veya aydan gelen herhangi bir ışığı engelleyen güneş koruması ile kendisini -223°C’lik bir çalışma sıcaklığına soğutacaktır. Daha sonra, yıldızları ve gezegenleri daha önce hiç görmediğimiz şekilde görmek için spektrumun kızılötesi kısmında uzaya bakacak.

Kaynak: New Scientist