Kuşlardaki “Göç Geninin” En Kuvvetli Kanıtı Bulundu

Çin Bilimler Akademisi ve Cardiff Üniversitesi’nden bir ekip, kuşlardaki bir “göç geninin” bugüne kadarki en kuvvetli kanıtını bulduklarını söylüyor.
Ekip bayağı doğanları uydu teknolojisi yoluyla izleyerek ve bunu genom
dizilemeyle kombine ederek, bu kuşlarda göçle ilişkili olan bir gen tespit etti.

Araştırmacılar elde ettikleri bulgunun, genetiğin göç yollarının mesafesi
üzerinde kuvvetli bir rol oynadığı fikrine ilave kanıtlar sağladığını söylüyorlar.

Nature’da yayınlanan bu çalışmada, araştırmacılar 56 Arktik bayağı doğanı
etiketlediler ve uydu üzerinden onların yolculuklarını izleyip bu hayvanların yıllık uçuş mesafelerini ve istikametlerini detaylı bir şekilde takip ettiler.

Sonuçta, araştırmacılar takip edilen bayağı doğanların Avrasya boyunca beş göç yolunu kullandığını buldular. Bu rotalar muhtemelen, 22,000 yıl önceki son buzul çağı ve 6,000 yıl önceki orta Holosen dönemi arasında belirlendi.

ADCY8 Adı Verilen Bir Genin Göç Mesafesindeki Farklılıklarla İlişkili Olduğu Bulundu

Araştırmacılar tüm genom dizilemeyi kullandılar ve ADCY8 adı verilen bir genin göç mesafesindeki farklılıklarla ilişkili olduğunu buldular. Bu genin diğer hayvanlarda uzun süreli bellekle ilgili olduğu biliniyor.

Ekip uzun mesafeli göç eden bayağı doğan popülasyonlarında, ADCY8 geninin yüksek frekansta bir varyantının olduğunu buldu. Bu bulgu, bu varyantın uzun mesafeli göç için şart olduğu düşünülen uzun süreli belleğin güçlerini artırıyor olabilmesi sebebiyle tercihli olarak seçildiğini işaret ediyor.

Araştırmacılardan Profesör Mike Bruford, “Önceden yapılan çalışmalar göçü düzenliyor olabilen birkaç genomik bölge adayı belirlemişti ama bizim çalışmamız, belirli bir genin göç davranışıyla ilişkili olduğunu en kuvvetli şekilde ortaya koyan çalışma,” diyor.

Araştırmacılar aynı zamanda, küresel ısınmanın etkisini öngörmek için
gelecekteki muhtemel göç davranışlarının simülasyonlarına da baktılar.
Araştırmacılara göre, eğer iklim son birkaç on yıldaki aynı hızda ısınmaya devam ederse, nüfusunun azalma olasılığı en yüksek olanlar batı Avrasya’daki bayağı doğan popülasyonları ve bu hayvanlar göç etmeyi de tamamen bırakabilirler.

Profesör Bruford, “Biz bu çalışmada, iklim değişikliğinin bayağı doğanların göç kalıplarının oluşturulması ve sürdürülmesi üzerinde büyük bir rolü olduğunu belirlemek için hayvan hareketlerini ve genomik verileri kombine edebildik,” diyor.

Orijinal makale: Phys.org