Oumuamua Astronomların Kafalarını Meşgul Etmeye Devam Ediyor

Astronomlar Oumuamua ismi verilen gizemli yıldızlararası ziyaretçimizi, ilk kez Ekim 2017’de, iç güneş sistemimizden son derece büyük bir hızla geçerken tespit ettiler. Daha öncesinde güneş sistemimizde hiçbir yıldızlararası cismin varlığı doğrulanmamıştı. Ve şimdi yapılan yeni bir çalışmaya göre, Oumuamua nispeten küçük ve oldukça parlak bir cisim olabilir.

Oumuamua hakkında daha fazla şey öğrenmek isteyen araştırmacılar, gizemli cisim dış güneş sistemimize doğru hızlı bir şekilde hareket ederken, birçok teleskobu ona doğru yönelttiler. Kullanılan hiçbir alet Oumuamua’yı açıklayamadı ancak zaman içinde onun parlaklığı üzerinde yapılan ölçümler ve değerlendirmeler, cismin tuhaf bir şekilde dönen iğne biçiminde bir taş olduğunu ve muhtemelen uzunluğunun genişliğinin altı katı kadar olduğunu işaret etti.

Astronomlar aynı zamanda Oumuamua’nın kütle çekim ivmesine uygun hareket etmediğini de fark ettiler. Bunun Oumuamua’nın yolculuğu sırasında gazını boşaltmış olmasından kaynaklanabileceğini söyleyen bilim insanları,  geçtiğimiz yaz aylarında yayınlanan bir çalışmada, bu durumun Oumuamua’nın bir asteroidden ziyade bir kuyrukluyıldız olduğunun kuvvetli bir göstergesi olduğunu öne sürdüler.

Spitzer Tespit Edemedi

Astronomların Oumuamua’ya doğrulttuğu teleskoplardan biri de, evreni kızılötesi ışıkla, yani diğer bir deyişle ısıyla gözlemleyen NASA’nın Spitzer Uzay Teleskobuydu. Ancak Spitzer Oumuamua’dan hiçbir ısı işareti tespit edemedi. Ama araştırmacılara göre, alınan bu sonuç değerli, çünkü bu sayede cismin boyutlarına dair bir fikir üretebildiler.

Örneğin, eğer Oumuamua’nın şekli yuvarlak olsaydı (ki neredeyse kesinlikle değil), araştırmacılar onun çapının; yani büyüklüğünün 100 ila 440 metre arasında olacağını tespit ettiler. (Tahminler arasındaki bu büyük fark Oumuamua’nın bileşiminin bilinmemesinden kaynaklanıyor, zira cismin ne gibi bir maddeden oluştuğu onun ışığı nasıl emdiğini, ısıyı nasıl yansıttığını ve dolayısıyla da Spitzer için ne kadar görünebilir olduğunu etkiliyor.)

Oumuamua Hakkında Bilinenler Muhtemelen Bunlarla Sınırlı Kalacak

Araştırmacıların bu tespitleri, Oumuamua’nın 800 metreden kısa olduğunu öngören diğer bazı tahminlerle de tutarlılık gösteriyor.

Spitzer’ın Oumuamua’yı algılayamaması, aynı zamanda araştırmacıların onun bizim güneş sistemimize özgü kuyrukluyıldızlardan 10 kat daha parlak olduğunu düşünmesine yol açıyor.

Astronomical Journal’da yayınlanan bu çalışmanın araştırmacıları, Oumuamua çoktan gözden kaybolduğu için bu tahminlerden ve kurgulardan ileri gidemediklerini ve muhtemelen bu gizemli cisme dair öğrenebileceklerinin şu anda bildikleriyle sınırlı kalacağını söylüyorlar.