Anne Sütü Bebekler İçin Bir İlaç

Giderek artan sayıda bilimsel çalışma, insana ait anne sütünün “ilaç” olarak adlandırılmasının neden bir metafordan daha fazlası olabileceğini gösteriyor. Ve anne sütüyle beslenmenin çocuklar için ne kadar önemli olduğunu gösteren araştırmaları takip etmek önem taşıyor.

Son on yıl içinde, mikrobiyom zihinsel ve fiziksel sağlık açılarından incelendi. Mikrobiyom bebeklerin çeşitli deneyimlerinden etkileniyor ve bu deneyimlerin en aşikar olanlarından biri de, insana ait anne sütünün içilmesi ve emzirme eylemi. Anne sütü sağlıklı bir bağışıklık sistemini oluşturan mikroorganizmalarla, kök hücrelerle, lökositlerle ve tüm immünoglobulinlerle dolu.

Yakın zaman önce yapılan bir çalışma, bir bebeğin mikrobiyomunun onun ileriki zamanlardaki bilişsel ve dil kapasitelerini etkilediğini gösterdi. Çalışmada dördüncü ayda ve on ikinci ayda dışkı örnekleri alındı ve 2 yaşındaki bilişsel kapasiteler tahmin edildi. Spesifik olarak, özellikle de erkeklerde, geç bebeklik döneminde bağırsak mikrobiyotasında bulunan Bacteroidetes bakterileri sonraki nörogelişimle pozitif yönde ilişkilendirildi. Kızlarda genel olarak daha fazla Bacteroidetes olduğu bulundu.

Bacteroidetes Bakterileri Nörogelişimi Teşvik Ediyor

Çalışmanın yazarlarına göre, Bacteroidetes bakterileri geç bebeklik döneminde çok önemli gibi görünüyor ve kritik bir zaman sırasında nörogelişimi teşvik ediyor. Eğer bu tür süreçler yavaşlarsa, sonuç yaygın gelişimsel gecikme olabiliyor. Gelişimsel bozukluklar şu anda 6 ve 17 yaş arası çocukların yüzde 13,4’ünü etkiliyor.

Nörogelişimi öncelikli olarak çevresel faktörler yönlendiriyor. Bağırsak mikrobiyomu, otizm hastası olanlar gibi gelişimsel gecikmesi olan çocuklarda değişmiş oluyor.

Çalışma ayrıca, Bacteroidetes bakterilerinin baskın olmasının, süperior oksipital girus isimli beyin bölgesinde büyük gri madde hacimlerine sahip olan 1 yaş çocuklarının bir özelliği olduğunu da belirledi.

Beyin işlevleri ve davranışlar mikrobiyom-bağırsak-beyin ekseninin sinyal yolaklarından etkileniyor. Erkek çocukları bu eksendeki bozulmalara daha duyarlı oluyor. Hayvan çalışmalarında bu bozulmalar beynin serotonerjik sistemini etkiliyor.

Anne sütü Bacteroidetes bakterilerinin varlığını etkileyen tek deneyim değil. Sezaryen doğum Bacteroidetes bakterilerini azaltıyor. Ama formül mamayla beslenen ve bir köpekle ya da doğaya yakın yaşayan bebekler, sadece anne sütüyle beslenen çocuklarınkine daha çok benzeyen mikrobiyomlara sahip oluyorlar.

Orijinal makale: Psychology Today