Bizi Antibiyotik Direnci Sorunundan Yapay Zeka Mı Kurtaracak?

Antibiyotik direnci tıp dünyasında giderek daha büyük bir sorun haline geliyor. Bizi işe yaramayan antibiyotiklerin olduğu bir dünyadan kurtarabilecek olan yapay zeka olabilir mi?

1950’li ve 1960’lı yıllar antibiyotik keşiflerinin altın çağı oldu. O sıralarda, hızlı bir şekilde ve art arda birçok yeni antibiyotik sınıfı keşfedildi. Ama o zamandan bu yana, çok az yeni antibiyotik türü bulundu ve antibiyotik direnci yavaş yavaş büyük bir sorun haline geliyor.

Yeni ve daha kuvvetli antibiyotikler geliştirilmezse, küçük yaralanmaların ve sıradan enfeksiyonların insanları öldürebilmesi ve kemoterapi ve ameliyat gibi karmaşık prosedürlerin çok riskli bir hal alabilmesi gerçek bir olasılık olabilir. Dünya Sağlık Örgütü de antibiyotik direncinin tüm dünya için bir tehlike oluşturduğunu ve eğer dikkatli olmazsak bunun çok büyük salgınlara yol açabileceğini ifade ediyor.

Keşfedilen Antibiyotik En Sorunlu Bakterilerin Birçoğunu Öldürmeyi Başardı

İşte bu nedenlerle de, MIT araştırmacılarının yakın zaman önce yaptığı bir antibiyotik keşfi büyük önem taşıyor. Araştırmacılar yapay zekayı; daha kesin olmak gerekirse makina öğrenmesini kullanarak yeni bir antibiyotik tespit ettiler. Bu ilaç, laboratuvarda yapılan testlerde en sorunlu ve hastalık yapıcı bakterilerin birçoğunu öldürmeyi başardı. Üstelik, şu anda varlığı bilinen tüm antibiyotiklere karşı bağışıklığı bulunan birkaç bakteri türünü bile öldürmeyi başardı.

Bilim insanları, Cell’de yayınlanan çalışmalarında, şu anda mevcut olan ilaçlardakilerden farklı olan mekanizmaları kullanarak bakterileri yok etmesi mümkün olan antibiyotikleri seçmek için tasarlanmış bir bilgisayar programı kullandılar. Bu program bir gün içinde yüz milyondan fazla kimyasal bileşimi tarayabiliyor ve inceleyebiliyor.

Araştırmacılardan James Collins, antibiyotik ilaç geliştirilmesi alanında yeni bir çağ açmak için yapay zekanın gücünden yararlanabilecekleri bir platform yaratmayı amaçladıklarını söylüyor. Ve araştırmacılar bu yaklaşımları sonucunda, bugüne kadar keşfedilmiş en kuvvetli antibiyotiklerden biri olan muhteşem bir molekül keşfettiler.

Ama bu antibiyotik, araştırmacıların keşfettiği tek antibiyotik değildi. Onlar aynı zamanda, birkaç başka umut vaat eden antibiyotik adayı da tespit ettiler. Bilim insanları gelecekte bu adayları daha ileri testlere tabi tutmayı planlıyor.

Orijinal makale: Universal-Sci