Gezegenimiz Her Yıl 5,200 Ton Dünya Dışı Toz Topluyor

Yapılan yeni bir çalışmaya göre, gezegenimiz Güneş’in etrafında dönerken Dünya dışına ait toz bulutlarının içinden geçiyor ve bu materyallerin birkaç bin tonu her yıl Dünya’nın yüzeyine ulaşıyor.

Geçtiğimiz yirmi yıl içinde, Antarktika’daki üç yaz sırasında, araştırmacılar karda kazdıkları üç çukurdan 2,000’den fazla mikrometeorit topladılar. Bu zayıf örnekten Dünya’nın geri kalanı için bir çıkarım yapan araştırmacılar, Earth and Planetary Science Letters’da yayınlanan çalışmalarında, uzaydan gelen bu küçük çakılların her yıl 5,200 ton ağırlık artışına neden olduğunu bildirdiler.

Paris’teki Sorbonne Üniversitesi’nden kozmokimyager Jean Duprat, Antarktika’nın büyük bölümünün mikrometeoritler için mükemmel bir depo olduğunu çünkü burada onları çözecek ya da yok edecek sıvı su olmadığını söylüyor. Yine de, örnekleri toplamak kolay olmadı.

Yüzlerce Kilogramlık Kar Toplandı

Duprat ve meslektaşları, 1995’ten önce biriken kar katmanlarına ulaşmak için karda iki metre ya da daha derin olan çukurlar kazdılar. Ardından, yüzlerce kilogramlık karı toplamak, onları eritmek ve minik hazineleri buz gibi sudan süzmek için son derece temiz aletler kullandılar.

Ekip Dünya’nın atmosferinden hızla geçerken kısmen erimiş olan 808 küçük küre ve böyle bir hasarın görülmediği 1,280 mikrometeorit buldu. Parçacıkların boyutları 30 ila 350 mikrometre arasında değişiyordu. Ama bu mikrometeoritlerin hepsi, toplamda sadece birkaç metrekare olan üç alan içinde bulundu. Uzay tozu parçacıklarının Antarktika’ya olduğu gibi her yere düşmesinin kuvvetle muhtemel olduğunu düşünen araştırmacılar, tüm gezegene ne kadar toz düştüğünü tahmin ettiler.

Araştırmacıların tahminlerine göre, mikrometeoritlerin yaklaşık yüzde 80’i kuyrukluyıldız kaynaklı. Bunların geri kalanının çoğuysa, muhtemelen asteroit kuşağındaki objelerin çarpışmalarından kaynaklanıyor.

Duprat ve meslektaşları, bir arada, bu küçük parçacıkların Dünya’ya yılda 20 ila 100 ton arasında karbon sağladıklarını ve bunların Dünya’nın erken tarihindeki amino asitler gibi karbon yönünden zengin bileşiklerin önemli bir kaynağı olabileceklerini ileri sürüyorlar.

Orijinal makale: Science News