Işık Kirliliği Kuşların Erken Yuva Yapmasına Neden Oluyor

Nature’da yayınlanan bir çalışmaya göre, geceleri yapay ışıklara maruz kalan kuşlar, bu ışıklara maruz kalmayan kuşlardan yaklaşık bir ay önce yuva yapıyor. Ama bu durum, küresel ısınma doğal dünyanın ritimlerini değiştirirken, onların bu değişikliklere uyum sağlamasına yardımcı olarak, bazı kuşlar için muhtemelen fayda sağlıyor olabilir.

Işık ve ses kirliliğinin kuşların üreme başarısı üzerindeki etkisini araştıran bu yeni çalışmada, araştırmacılar 142 kuş türünün 2000 ve 2014 yılları arasındaki 58,000’i aşkın yuva gözlemini analiz ettiler.

Ilıman iklimlerde yaşayan kuşlar için, uzayan günler yuva yapmanın zamanının geldiğinin ipucunu veriyor. Sokak lambaları ve diğer yapay ışıklandırmalar onları yanıltıp günlerin gerçekte olduklarından daha uzun olduğunu düşünmelerini sağlayabiliyor. Bu nedenle, araştırmacılar ışık kirliliği olan bölgelerde kuşların daha erken yuva yaptığını görünce şaşırmadılar.

Ama yuva yapmak ilkbahardaki gıda bolluğuna denk gelecek şekilde zamanlandığı için, araştırmacılar erken yuva yapmanın bu hassas eşzamanlılığı bozarak bu durumdaki kuş türlerini dezavantajlı bir konuma sokacağını tahmin ettiler. Ama sonuçta, ışığa maruz kalan yuvalardaki üreme başarısının daha yüksek olduğunu buldular.

Işık Kirliliği Kuşların Ve Diğer Yabani Hayvanların Hormonlarını Ve Uykularını Bozuyor

Bulgunun genel anlamda ışık kirliliğinin iyi bir şey olduğu anlamına gelmediğini belirten araştırmacılara göre, ışıklar hayvanlara bir yönden “fayda sağlıyor” olabilir ama bizim bu hayvanlara ve içinde yaşadıkları ekolojik sistemlere büyük resimde bakmamız gerekiyor. Örneğin, ışık kirliliğinin kuşların ve diğer yabani hayvanların hormonlarını ve uykularını bozduğu, göç etmekte olan kuşların yönlerini şaşırmasına neden olduğu ve kuşların yediği böceklerin azalmasına katkı sağladığı gösterilmiş durumda.

Yapılan bu yeni çalışmada, sesin de hayvanlar üzerinde açıkça negatif bir etki yaptığı ve bunun özellikle de ormanlarda yaşayan kuşlar için geçerli olduğu gösterildi. Örneğin, kuşlar uçakların veya arabaların seslerine maruz kaldıklarında yuva yapmayı ertelediler ve yuvadaki yumurta sayıları yüzde 12 oranında azaldı.

Araştırmacılar iklim değişikliğiyle kıyaslandığında, aşırı ses ve ışığa çözüm getirmenin daha basit olduğuna inanıyorlar. Kullanılmadığı zamanlarda kapanan ışıklar ve sessiz lastikler gibi teknolojiler, bireylerin ve yerel hükümetlerin çevreyi sessizleştirmek ve karartmak için kullanabileceği araçlar olabilir. Araştırmacılar insanların kolektif olarak büyük etkileri olan bu küçük değişiklikler hakkında düşünmesine kesinlikle değer olduğunu ve bunların yabani hayvanlar için gerçekten de büyük bir fark yaratabileceğini söylüyorlar.

Orijinal makale: ScientificAmerican