Koronavirüsün P.1 Varyantı Önceki Suşlardan İki Kat Daha Bulaşıcı

Yapılan yeni bir çalışmaya göre, ilk olarak Brezilya’da tespit edilen koronavirüsün P.1 varyantı önceki suşlardan iki kat daha bulaşıcı olabilir ve önceki enfeksiyonlar sırasında oluşturulan bağışıklık savunmalarının neredeyse yarısından kaçabilir.

Science’da yayınlanan çalışmada, araştırmacılar Manaus, Brezilya’da toplanan verilere göre, P.1 varyantının şehirde muhtemelen 2020’nin Kasım ayının ortasında baş gösterdiğini bildirdiler. Bu varyant orada hızla ön plana çıktı ve Brezilya’nın geri kalanına ve ABD de dahil olmak üzere, en az 37 başka ülkeye yayıldı.

Varyantın genetik yapısı üzerinde daha önceden yapılan incelemeler, P.1’in önceki suşlardan birçok farklılık içerdiğini ve bunlar arasında, virüsün hücreleri enfekte etmesine yardımcı olan spike proteinindeki 10 amino asit değişikliği de olduğunu göstermişti. Spike proteinindeki bu değişikliklerin üç tanesi endişe nedeni çünkü bunlar diğer endişe verici varyantların insan proteinlerine daha sıkı bir şekilde bağlanmalarına ya da antikorlardan kaçmalarına olanak tanıyan aynı mutasyonlar.

Simülasyonlar Bu Varyantın 1.7 İla 2.4 Kat Daha Bulaşıcı Olduğunu Gösteriyor

P.1’in özelliklerinin simülasyonları, bu varyantın önceki SARS-CoV-2 suşundan 1.7 ila 2.4 kat daha bulaşıcı olduğunu gösteriyor. Bulaşıcılıktaki bu artışın nedeninin insanların daha fazla virüs üretmesi mi, yoksa daha uzun süreli enfeksiyonlar yaşaması mı olduğu net değil.

Bazı çalışmalar, daha önceden covid-19 geçiren insanların P.1 ile enfekte olabileceği fikrini vermişti. Yapılan bu yeni çalışma, daha önce enfeksiyon geçiren insanların P.1’e karşı yaklaşık yüzde 54 ila yüzde 79 oranında koruması olduğunu gösteriyor. Bu kısmi bağışıklık insanları bu varyantla yeniden enfekte olmaya karşı savunmasız hale getirebilir.

Bu virüsün insanları daha mı çok hasta ettiği ya da diğer suşlardan daha mı ölümcül olduğu net değil. Araştırmacılar P.1 ortaya çıktıktan sonra koronavirüs enfeksiyonlarının ölümle sonuçlanmasının, öncesine göre 1.2 ila 1.9 kat daha muhtemel olduğunu tahmin ediyorlar. Ama Manaus’un sağlık hizmetleri sistemi bir süredir oldukça baskı altında, dolayısıyla ölüm sayılarındaki artışın nedeni aşırı yük altındaki hastaneler olabilir.

Orijinal makale: Science News