MIT Öğrencisi Büyük Çevresel Sorunlara Laboratuvarda Çözümler Arıyor

2010 yılında, Amerikan Ordusu Mühendisler Birliği, Quincy, Massachusetts’teki Broad Meadows tuz bataklığını iyileştirme çalışmalarına başladı. Temizlenmeye ihtiyacı olan bu bataklık Broad Meadows Ortaokulunun yanındaydı ve onun üç yıl süren dönüşüm süreci okulun meraklı bir öğrencisini çok etkiledi. Proje bittiği sırada sekizinci sınıfta olan Rachel Shen isimli bu öğrenci, her zaman orada olup bitenler hakkında büyük merak duyduğunu söylüyor.

Şu anda MIT’de biyoloji okuyan ve ikinci sınıf öğrencisi olan Shen, doğaya olan sevgisinin daima bilimsel araştırmalarla el ele gittiğini ve büyürken çeşitli üniversitelerin sunduğu bilimsel atölye çalışmaları ve programlara katıldığını belirtiyor.

Çevre restorasyonunun kendisi için her zaman önem taşıdığına dikkat çeken Shen, su kıtlığı ve kirliliği sorunlarına çözümler bulmak için de çalışmalarda bulunmuş. Geçtiğimiz yaz MIT’nin Mikrosistem Teknolojileri Laboratuvarlarında gerçekleştirdiği deneylerdeyse, bitki hücreleri üzerinde biyomateryallerin geliştirilmesinde kullanılabilecek gözlemler yapmış.

Prochlorococcus Siyanobakterileri Üzerinde Çalışıyor

Shen şu anda, denizde yaşayan Prochlorococcus isimli siyanobakteriler üzerinde çalışmalar yapıyor. Prochlorococcus okyanusta en bol olarak bulunan ve fotosentez yapan bakteri türlerinden birisi. Bu siyanobakteriler fotosentez yoluyla enerjilerini güneşten alıyor ama çevrelerindeki karbon ve nitrojen gibi besin maddelerini de alabiliyor. Karbon ve nitrojen, kabuklu hayvanların ve diğer deniz organizmalarının kabuklarını ve dış iskeletlerini oluşturmak için kullandıkları kitin isimli çözünmez biyopolimerde de bulunuyor. Her yıl, okyanuslarda milyarlarca ton kitin üretiliyor ve bunların neredeyse tamamı, denizde yaşayan bakteriler tarafından yeniden karbon, nitrojen ve minerallere dönüştürülüyor.

Shen şu anda, Prochlorococcus siyanobakterilerinin de kitini geri dönüştürüp dönüştürmediğini araştırıyor ve bu bakteriler üzerinde çalışmanın heyecan verici olduğunu çünkü bunun bir canlı türündeki en küçük hücresel süreçlerin onun ekosisteminde çok büyük etkiler meydana getirebildiği üzerinde bir vaka çalışması olduğunu söylüyor.

Kitin döngüsünü anlamak insanlar için de bazı çıkarımlar sağlayabilir. Biyokimyacılar uzun süredir kitini plastik için biyobozunur bir alternatife dönüştürmeye çalışıyor.

Shen şu anda, mümkün olduğunca çok şeyi araştırmaya çalıştığını belirtiyor.

Orijinal makale: MIT News