Bazı Tek Yumurta İkizlerinin DNA’ları Aynı Değil

Görünen o ki, tek yumurta ikizleri DNA seviyesinde birbirlerinin kopyası olmayabilir.

Nature Genetics’de yayınlanan bir çalışmada, araştırmacılar tek yumurta ikizlerinin ortalamada 5.2 genetik değişikliklerle birbirlerinden farklılık gösterdiğini bildirdiler. Bu bulgu önemli çünkü monozigotik ikizler de denen tek yumurta ikizleri, genellikle belirli özelliklerin, hastalıkların veya bozuklukların genetikten mi, yoksa çevresel etkilerden mi kaynaklandığını belirlemek için inceleniyor. Tek yumurta ikizlerinin genetik olarak birbirleriyle aynı olduğu, dolayısıyla da sağlık durumlarındaki farklılıkların çevrelerinin yarattığı bir sonuç olduğu düşünülüyordu. Bu yeni bulgu, ikizler arasındaki farklılıkları bazı genetik değişikliklerin de açıklayabileceğini gösteriyor.

Çalışmada 381 Tek Yumurta İkizi Çifti İncelendi

İzlanda’daki araştırmacılar, 381 tek yumurta ikizi çiftinin tam genetik yapısını; yani genomunu çözdüler. Bunların arasındaki 38 ikiz çifti genetik olarak birbirinin kopyasıydı ama çoğunun DNA’sında, muhtemelen gelişimin çok erken aşamalarında; ya bir embriyo iki embriyo oluşturmak için ikiye bölünmeden hemen önce ya da bölünmeden kısa süre sonra ortaya çıkmış olan bazı farklılıklar vardı. Çalışmada bazı ikizlerde birçok genetik farklılık olduğu görüldü ve 39 çiftteyse, ikizler arasındaki farklılıkların sayısı 100’den fazlaydı.

Bulgular, ikizler arasındaki mutasyon paternlerinin ikizler oluşurken embriyoların düzgün bir şekilde bölünmediğini gösterdiği fikrini veriyor. Bazı ikizler, embriyodan bir tek hücre ya da küçük bir grup hücre ayrıldığında oluşabilir. Bir ikizi oluşturan hücrelerin sayısı, onun genetik olarak ikizinden ne kadar farklı olacağını belirleyebilir ve embriyodan meydana gelen daha fazla düzensiz ayrılmalar da ikizler arasında daha fazla sayıda farklılığa yol açabilir.

Orijinal makale: Science News