Koronavirüsün Yakın Plan Görüntüsü Nasıl Alındı?

SARS-CoV-2’ye “görünmez düşman” deniyor. Ve son derece küçük olması nedeniyle bu virüs elbette ki çıplak gözle görülemiyor. Ama şanslıyız ki, İngiliz fizikçi Joseph John Thomson sayesinde virologların patojeni oldukça görünür hale getirmek için bir araçları var. 1897 yılında, Thomson elektronu keşfetti ve bundan 30 yılı biraz aşkın bir zaman sonra da bilim insanları elektronun aynı zaman da bir dalga olduğunu kanıtladı. Ve bu keşifler elektron mikroskobunun geliştirilmesini sağladı.

Bugün, virologlar patojenlerin hücrelere saldırmasını izleyebiliyorlar. Resimdeki sarı noktaların; yani SARS-CoV-2’nin vervet maymunu hücrelerinin 30,000X oranında büyütülmüş halinde yaptığı şey de bu. Virüsü daha iyi anlamak adına Mart ayında National Institute of Allergy and Infectious Diseases’deki ekibi bu görüntüyü elde eden ve renklendiren mikroskop uzmanı John Bernbaum, “İnsanlar bizim bunları korkutucu hale getirmeye çalıştığımızı sanıyor. Ama biz sadece hoş renk kombinasyonları bulmaya çalışıyoruz,” diyor.

Görüntü İçin Taramalı Bir Elektron Mikroskobu Kullanıldı

Bernbaum bu görüntü için taramalı bir elektron mikroskobu kullandı. Mikroskopta, bir alan salım tabancası bir vakum haznesine doğru elektronları ateşliyor ve geçilen elektromıknatıslar onları bir ışın haline getiriyor. Bunların bazıları bir dedektöre geri sekiyor ve bu da Bernbaum’un bunları bilgisayar ekranında izlemesine olanak tanıyor ve önemli bir şey gördüğünde resim alıyor. Bernbaum, “Bu bir arabada olmaya ve yol alırken manzaraya bakmaya benziyor,” diyor.

Bu örnekteki hücreler çoğunlukla düz olduğundan, Bernbaum örnekte bleb adı verilen kabarcıkların oluştuğunu gördüğünde bu onun dikkatini çekti çünkü blebler hücre intiharını işaret ediyor. Bernbaum, bu durumun virüslerin diğer hücrelere ulaşmaya çalıştığını gösterdiğini söylüyor.

Şubat ayında da, Austin’deki Texas Üniversitesi’nden bir ekip daha üstün bir elektron mikroskopisi tekniği kullanmış ve SARS-CoV-2’nin hücrelere bağlanmak için kullandığı spike proteininin 3 boyutlu bir modelini yaratmak için örnekleri Plüton’dan daha soğuk olan ısı derecelerinde dondurmuştu. Bunun, şu anda denemeleri yapılmakta olan bir aşıyı tasarlamak için kullanıldığını söyleyen laboratuvarın direktörü Jason McLellan, “Düşmanın neye benzediğini bilmek bize onunla savaşmakta yardımcı oluyor.” diyor.

Orijinal Makale: Wired