“Schrödinger’s Web” Kitabı Kuantum İnternet Hakkında Neler Anlatıyor?

Geçen sene, Google’ın kuantum bilgisayarı Sycamore’un bir hesaplamayı en
hızlı süper bilgisayarların yapabildiğinden daha hızlı yaptığı hakkında haberler çıktığında, bu birçok insanın bir kuantum bilgisayardan haberdar olduğu ilk sefer oldu.

Kuantum bilgisayarların klasik bilgisayardan çok daha yüksek bir hıza ulaşma potansiyelleri var; en azından konu bazı problemleri çözmek olduğunda. Ama şu an için, bu bilgisayarlar hala başlangıç aşamasındalar ve sadece birkaç uygulama için kullanışlı oluyorlar. Dolayısıyla, kuantum bilgisayarları birbirine bağlayacak olan iletişim ağı (kuantum internet) hakkındaki bir kitap zamanının biraz ilerisinde bir kitap olabilir mi?

Şaşırtıcı bir şekilde hayır. Teorik fizikçi Jonathan Dowling, Schrödinger’s Web isimli kitabında kuantum internetin erken versiyonlarının çoktan kullanılmakta olduğunu ve daha fazlasının da hızla gelmekte olduğunu söylüyor.

1990’lı yıllarda, ABD hükümetinin kuantum hesaplama programını kurmaya yardım eden Dowling, kitabında kuantum internetin zorlu teorik detaylarını hem eğlenceli hem de anlaşılır bir hale getiriyor.

Kitapta Okuyucuların Işığın Kuantum Doğası Hakkında Bir Anlayış
Geliştirmesine Yardımcı Olunuyor

Hemen kuantum internetin detaylarını okumak isteyen okuyucuların biraz
sabırlı olması gerekiyor. Dowling, “Kuantum internete güç sağlayacak olan
parçacıklar fotonlar, bu nedenle onların tam olarak ne olduğunu bildiğimizden emin olmalıyız,” diye yazıyor. Dolayısıyla, kitabın ilk üçte birlik bölümü ışığın tarihsel bir genel değerlendirmesiyle geçiyor. Dowling okuyucuların, ışığın kuantum doğası hakkında bir anlayış geliştirmesine yardımcı oluyor.

Dowling’in 2013’te yazdığı ve kuantum bilgisayarlar üzerine olan Schrödinger’s Killer App isimli kitap gibi, Schrödinger’s Web de kuantum mekaniğinin temelindeki gerçeklerin üzerinden geçiyor.

Kuantum internetin karmaşıklıkları kitapta sona saklanıyor ve bunlar Dowling’in yardımıyla bile herkese göre olan detaylar değil. Dowling kitabında, “Tıpkı klasik internette de olduğu gibi, kuantum internet de düzgün bir şekilde işler durumda, kullanımda olana kadar onun ne için kullanışlı olduğunu gerçek anlamda anlayamayacağız,” diye yazıyor.

Haziran ayında, 65 yaşındayken beklenmedik bir şekilde hayatını kaybeden
Dowling, Schrödinger’s Web isimli kitabında bir kuantum internetin
olabilirliğine dair kuvvetli bir görüş ortaya koyuyor.

Orijinal makale: ScienceNews